ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သီလရွင္လို႔ ေခၚတဲ့ အမ်ိဳးသမီး သာသနာ႔ ဝန္ထမ္း ေတြကို ပန္းေရာင္ကိုယ္႐ုံေတြနဲ႔ တြဲၿပီး လူသိမ်ားပါတယ္။ သီလရွင္ေတြဟာ သံဃာဦးေရရဲ႕ ၁ဝ ပုံ တပုံခန္႔ရွိၿပီး ေျခာက္ေသာင္းခန္႔ ရွိတယ္လို႔လည္း စာရင္းဇယားေတြအရ သိရပါတယ္။
၁၉၆၁ က သီလရွင္ တေသာင္းမျပည့္ခဲ့ရာက အႏွစ္ ၅ဝ ေက်ာ္မွာ ေသာင္းခ်ီတိုးတက္လာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီသီလရွင္ေတြ သာသနာသမိုင္းတေလၽွာက္လုံး ျမန္မာျပည္မွာ ေပၚထြန္းခဲ့သလား ဆိုတာကေတာ့ ေသခ်ာ မသိရပါဘူး။
ဆရာေတာ္ ရေဝထြန္းရဲ႕ ဘိကၡဳသာသနာႏွင့္ သီလရွင္သမိုင္း စာအုပ္အရ မင္းတုန္းမင္းေခတ္မွာ နန္းတြင္းက သမီးေတာ္ေတြကို စာခ်ေပးတဲ့ သီလရွင္ ဆရာႀကီး မယ္ကင္းနဲ႔ မယ္နတ္ေပးတို႔ အထင္အရွား ရွိေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္းေခတ္နဲ႔ ဘာေတြတူသလဲ ၅ ခ်က္
မယ္ကင္းဟာ ဝိနည္းမွာ ထင္ရွားတဲ့ ရွမ္းကေလးကၽြန္း ဆရာေတာ္ရဲ႕ ႏွမျဖစ္ၿပီး ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ႀကီးနဲ႔ စာခ်ိဳးဘက္ ဆိုၿပီး စာေပမွာ လူသိမ်ားပါတယ္။
ထြဋ္ေခါင္မွာ သီလေခ်ာ
မယ္ကင္းကို ထြဋ္ေခါင္ဆရာေတာ္က သီလရွင္ေတြကို သီလရွင္ျပဳေပးၿပီး သီလရွင္အစ ထြဋ္ေခါင္က လို႔ ဆို႐ိုးရွိခဲ့ေပမယ့္ အဲဒီမတိုင္ခင္ကတည္းက သီလရွင္အေၾကာင္း အေထာက္အထားေတြ ေတြ႕ရတယ္လို႔လည္း သမိုင္းသုေတသီ ဆရာေတာ္ ေ႐ႊကိုင္းသားက ေရးသားပါတယ္။
သီတင္းသုံးေယာက္်ားမိန္းမေတြကို အင္းဝဘုရင္ေတြက လႉေလ့ရွိတယ္လို႔လည္း ေလာကဗ်ဴဟာအင္႐ုံစာတမ္းမွာ ေဖာ္ျပပါတယ္။ ဒီစာတမ္းဟာ အင္းဝနန္းတြင္းေဆာင္တာေတြကို ကုန္းေဘာင္မင္းေတြကို ရွင္းျပတဲ့ က်မ္းပါ။
၁၇၈၆ ခုေရး ေမာင္းေထာင္သာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ရဲ႕ အေမးေတာ္ပုံအေျဖက်မ္း မွာေတာ့ ေတာင္ေလးလုံး ဆရာေတာ္ရဲ႕ႏွမနဲ႔ သီတင္းသုံးတစုဟာ အဝတ္နီသစ္ေခါက္ကို ဆိုးၿပီး ဝတ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ကေမၻာဒီးယားနဲ႔ ထိုင္းမွာလိုပဲ ကိုယ္႐ုံျဖဴနဲ႔ သီလရွင္ေတြလည္း ျမန္မာျပည္မွာ ရွိခဲ့ပါတယ္။
သီလရွင္ကို သီတင္းသုံး၊ သီတင္းသည္ စသျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ေခၚခဲ့ၿပီး ၿမိတ္ထားဝယ္ဘက္မွာေတာ့ မိရွင္လို႔ ေခၚေၾကာင္း အညာသူမ်ားပင္လယ္သြား စာအုပ္မွာ လူထုေဒၚအမာက ေရးသားပါတယ္။
ရခိုင္မွာေတာ့ သူေတာ္မ ေခၚတယ္ ဆိုပါတယ္။ သီတင္းသည္ ေယာက္်ားေတြကို ဖိုးသူေတာ္နဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြကို ဖြားသီလရွင္ေခၚတဲ့အေလ့လည္း ရွိပါတယ္။
အဲဒီေခတ္က သီလရွင္ေတြဟာ ဘုန္းႀကီးေတြလိုပဲ ဆြမ္းခံတတ္ၾကၿပီး ကိုရင္ေတြေနာက္ကေန ဆြမ္းအုပ္နဲ႔ ဆြမ္းခံတာလို႔လည္း သိရပါတယ္။
နန္းတြင္းက သီလရွင္မ်ား
မယ္ကင္းတပည့္ေတြထဲက မင္းတုန္းမင္းရဲ႕ သမီးေတာ္ေတြထဲက ပင္တိုင္စံ စလင္းစုဘုရားဟာ သီေပါမင္း နန္းတက္ၿပီးေနာက္ သီလရွင္ဘဝ ကူးေျပာင္းသြားပါတယ္။
ေနာက္ သီေပါမင္းရဲ႕ မိဘုရားေခါင္ႀကီးတပါး ျဖစ္တဲ့ စုဘုရားႀကီးဟာလည္း အိႏၵိယက ျပန္လာၿပီးေနာက္ မင္းကြန္းမွာ သီလရွင္ဝတ္နဲ႔ အ႐ိုးထုတ္သြားပါတယ္။
သီေပါမင္းမယ္ေတာ္ ေလာင္းရွည္မိဘုရားက သီလရွင္ ဝတ္ခြင့္ေတာင္းေပမယ့္ မင္းတုန္းမင္းက ခြင့္မေပးဘူးလို႔လည္း ဆိုပါတယ္။
မင္းတုန္းမင္း နတ္႐ြာစံၿပီးေနာက္ က်န္ရစ္တဲ့ စိန္တုံးမိဘုရားကိုေတာ့ အသက္ေဘးကလြတ္ေအာင္ သဂၤဇာဆရာေတာ္က ေမာ္လၿမိဳင္ေခၚသြားခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီမွာ ေက်ာင္းႀကီးေဆာက္လႉၿပီး သီလရွင္ဘဝနဲ႔ ေနသြားခဲ့တာပါ။
ေနာက္ မင္းတုန္းမင္း သမီးေတာ္တပါးျဖစ္တဲ့ ေျမာင္လွမင္းသမီးလည္း မင္းကြန္းမွာ သီလရွင္ဘဝနဲ႔ ကြယ္လြန္သြားၿပီး မင္းသမီးေခ်ာင္လို႔ ခုတိုင္ က်န္ရစ္ပါတယ္။
စစ္ကိုင္း မင္းကြန္းေတာင္႐ိုးေတြမွာ အေစာဆုံး ေပၚတဲ့ သီလရွင္ေခ်ာင္ေတြက ဂူတလုံး၊ ဂူကေလး၊ သစ္ဆိမ့္၊ ဂူနီ စတဲ့ေခ်ာင္ေတြပါ။
သီလရွင္ေနတဲ့ အေဆာက္အအုံေတြကို ဇရပ္လို႔ ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။
ပါေတာ္မူခါစက သီလရွင္ဝတ္တဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ မိဘဆီက ခြင့္ျပဳခ်က္ ရဖို႔ ခက္လို႔ အိမ္ကထြက္ေျပးၿပီး ဝတ္ရတဲ့အေၾကာင္းကို သီလရွင္ဆရာႀကီးေတြရဲ႕ ဘဝမွတ္တမ္းေတြမွာ ေဖာ္ျပပါတယ္။
သားေယာက္်ားေတြ သာသနာ႔ေဘာင္ဝင္တာကို အားေပးတတ္ေပမယ့္ သီလရွင္ ရာသက္ပန္ဝတ္တာကို မၾကည္ျဖဴတဲ့အေၾကာင္း ဝတၳဳေတြကိုလည္း ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မမေလး၊ မိုးမိုးအင္းလ်ားစတဲ့ ျမန္မာစာေရးဆရာမေတြက လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ေရးသားခဲ့ၾကပါတယ္။
ၿဗိတိန္မွာ ျပသခြင့္ရတဲ့ ျမန္မာ မွတ္တမ္း႐ုပ္ရွင္
ဒီလို သီလရွင္အျဖစ္နဲ႔ ရဟန္းေတာ္ေတြကို စာေပပို႔ခ်ခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီးေတြလည္း ေပၚထြက္ခဲ့ပါတယ္။
သာသနာ႔မိခင္ႀကီး
ဒီထဲမွာ တိပိဋကဓရ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ႀကီးက သာသနာ႔မိခင္ႀကီးလို႔ သတ္မွတ္ေခၚဆိုခဲ့တဲ့ အိမ္ႀကီးေခ်ာင္ဆရာႀကီး ေဒၚဓမၼစာရီဟာ ထင္ရွားပါတယ္။
သစၥဝါဒီဋီကာ က်မ္းျပဳ ေဒၚဓမၼစာရီဟာ ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာကို ငယ္စဥ္ကတည္းက ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္လာၿပီး သြန္သင္ဆုံးမလာခဲ့တာပါ။
ဒါေၾကာင့္ နာမည္ႀကီး ဆရာေတာ္ေတြသာ ေဟာေျပာခြင့္ရတဲ့ မလြန္ဆန္လႉအသင္း တရားပြဲမ်ိဳးမွာ ဓမၼကထိက အျဖစ္ ေဒၚဓမၼစာရီ ေဟာခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီေခတ္က ဆရာေတာ္ႀကီးေတြ အခ်င္းခ်င္းေတာင္ မယ္ဓမၼစာရီဆီ စာဝါလိုက္ဖူးၿပီလားလို႔ ေမးတတ္ၾကေၾကာင္း သိရပါတယ္။
ရန္ကုန္ ေဒၚဉာဏစာရီစာသင္တိုက္က ဆရာႀကီး ေဒၚဉာဏစာရီလည္း အမ်ိဳးသမီးငယ္ေလးေတြကို တရားျပဆုံးမရာမွာ ထင္ရွားခဲ့ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အရင္က အိမ္က မၾကည္ျဖဴဘဲ သီလရွင္ဝတ္တဲ့ေခတ္ကေန သားရွင္ျပဳ အလႉေတြမွာ သမီးသီလရွင္ဝတ္တာေတြလည္း ၂ဝ ရာစု ေနာက္ပိုင္းမွာ ေတြ႕လာရပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ သီလရွင္ေတြကို လႉဒါန္းရာမွာေတာ့ ရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ႔မတူဘဲ ေလၽွာ႔ေပါ့လႉတာေတြက ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဆြမ္းကြမ္းရွားပါးတဲ့ အညာက သီလရွင္ေတြကို ဒို႔ဆီ လိုက္ခဲ့ဆိုၿပီး ၿမိတ္က သီလရွင္ဆရာႀကီးတပါးက ေခၚေၾကာင္း လူထုေဒၚအမာက ေရးသားခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ မိဘမဲ့ မိန္းကေလးေတြကို ၾကည့္႐ႈေစာင့္ေရွာက္ရတဲ့ အလုပ္ကိုလည္း ဆရာႀကီးေတြ တာဝန္ယူလာရပါတယ္။
မႏၲေလး ေအးရိပ္မြန္ စာသင္တိုက္က မိဘမဲ့မိန္းကေလးေတြအေၾကာင္း ႐ိုက္ကူးတဲ့ ၾကည္ျပာ ဇာတ္ကားဟာ ထင္ရွားပါတယ္။
စစ္ေဘးစစ္ေရွာင္နဲ႔ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ မိဘမဲ့ျဖစ္ရတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ အစိုးရက အျပည့္တာဝန္မယူႏိုင္တဲ့အတြက္ သာသနာဘက္က တာဝန္ယူတဲ့ ေက်ာင္းေတြ ေပၚလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
အစဥ္အလာအရ ျမန္မာသီလရွင္ေတြကို ေလာကီကိစၥေတြနဲ႔ မပတ္သက္ဘဲ ေအးေဆးတည္ၿငိမ္တယ္လို႔ ျပည္ပ ပညာရွင္ေတြက ယူဆခဲ့ၾကေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ သီလရွင္ေတြ ပတ္သက္မႈေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။
၂ဝဝ၇ ေ႐ႊဝါေရာင္ လႈပ္ရွားမႈမွာ သံဃာေတာ္ေတြနဲ႔အတူ သီလရွင္ေတြလည္း ပါဝင္ဆႏၵျပလို႔ ထိန္းသိမ္းခံရတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ျမန္မာနဲ႔သံဃာ၊ ပတၱနိကၠဳဇၨနကံ
ေနာက္ မဘသ လႈပ္ရွားမႈမွာလည္း မ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းဖို႔ ေတာင္းဆိုတဲ့အထဲမွာ သီလရွင္ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ မႏၲေလးခရီးမွာ ေစာင့္ႀကိဳႏႈတ္ဆက္တဲ့ သီလရွင္ေတြ ရွိသလို သူ အက်ဥ္းကလြတ္ၿပီးေနာက္ ဆြမ္းေလာင္းပြဲမွာလည္း သီလရွင္ေတြ ႂကြေရာက္ အလႉခံခဲ့ၾကပါတယ္။
အိႏၵိယမွာ အာေသာကမင္းလက္ထက္ တတိယသဂၤါယနာတင္ၿပီးေနာက္ ကိုးတိုင္းကိုးဌာနသာသနာျပဳလႊတ္ရာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံျဖစ္လာမယ့္ သုနာပႏၲရတိုင္းမွာ ရဟန္းမိန္းမ ေျခာက္ေသာင္း ေပၚထြန္းတယ္ ဆိုေပမယ့္ ဘိကၡဳနီသာသနာ အႏွစ္တေထာင္ေလာက္ပဲ တည္ၿမဲတယ္လို႔ ယူဆခဲ့ၾကပါတယ္။
ေနာက္ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္ သထုံက ပိဋကတ္နဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြ ပင့္ေဆာင္ရာမွာလည္း ရဟန္းမ ပါမလာဘူးလို႔ ဆိုၾကေပမယ့္ ပုဂံမွာ ဘိကၡဳနီေတြ ေပၚထြန္းခဲ့တယ္လို႔ ေက်ာက္စာအေထာက္အထားေတြက ျပခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းပညာရွင္တခ်ိဳ႕က ေရးပါတယ္။
ဖုန္းျမတ္ေသာ ဘြဲ႕မည္နဲ႔ ဒီအမ်ိဳးသမီးသာသနာ႔ဝန္ထမ္းေတြဟာ သီလရွင္လိုမ်ိဳးသာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆရာေတာ္ ရေဝထြန္းက ေထာက္ျပပါတယ္။
လြတ္လပ္ေရး မရခင္က အရွင္အာဒိစၥဝံသကို ဘိကၡဳနီ သာသနာျပန္ထူေထာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားသူအျဖစ္ လူသိမ်ားခဲ့ေပမယ့္ စစ္ၿပီးေခတ္မွာ ေဇတဝန္ဆရာေတာ္က ဘိကၡဳနီ ျပန္ေပၚသင့္ေၾကာင္း က်မ္းျပဳခဲ့တာကို လူသိနည္းပါတယ္။
၁၉၇ဝ ေက်ာ္မွာေတာ့ တရားျပ ျမန္မာ အမ်ိဳးသမီးတေယာက္က ဘိကၡဳနီ ျပဳခြင့္ ေတာင္းတဲ့စာကို အစိုးရနဲ႔ ဆရာေတာ္ အပါး ၂ဝ ဆီကို ပို႔ခဲ့တယ္လို႔ ဂ်ာမန္ပညာရွင္ ေဒါက္တာလိုတာမိုဆာက ေရးပါတယ္။
ခုခ်ိန္မွာ ရဟန္းမ ျပဳတဲ့ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးေတြ ျပည္ပမွာ အနည္းအပါးရွိေနၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္ ျပည္တြင္းမွာေတာ့ ခြင့္မျပဳေသးပါဘူး။
ဒါေပမဲ့လည္း ျမန္မာျပည္ရဲ႕ သာသနာပုံရိပ္အျဖစ္ သီလရွင္ေတြကို ရဟန္းေတာ္ေတြ၊ ေစတီပုထိုးနဲ႔ ေက်ာင္းကန္ဇရပ္ေတြနဲ႔ ဆက္ၿပီး တြဲသိေနၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္။