က်န္တဲ့ေနရာေတြမွာ ေရေလာင္းအိမ္သာနဲ႔ Septic Tank မိလႅာကန္္စနစ္ကို သံုးၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဗဟိုေလမႈတ္စက္သံုးတဲ့ေနရာ တိုးခ်ဲ ႔ဖို႔နဲ႔ ေရေလာင္းအိမ္သာကို မိလႅာကန္စနစ္နဲ႔ အစားထိုးၿပီး၊ မိလႅာအနည္အႏွစ္ခ်က္စက္ေတြကို တည္ေဆာက္သင့္တယ္လို႔ ဂ်ပန္အဖြဲ႔က တင္ျပထားပါတယ္။ အမိႈက္မီးရိႈ ႔တဲ့စက္လည္း မရိွေသးပါဘူး။ ရန္ကုန္မွာ လူဦးေရ (၅) သန္းေက်ာ္ ရိွပါတယ္။ တခ်ဳိ ႔ေနရာေတြမွာ တစ္ဧက လူငါးရာအထိ ေနထိုင္ၾကတာမို႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ၿမိဳ ႔ေတာ္ ဒါကာၿမိဳ ႔ထက္ ပိုဆိုးေနပါတယ္။
အေျခခံအေဆာက္အအံု ယိုယြင္းပ်က္စီးေနတဲ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ ႔ေတာ္ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမယ့္ စီမံကိန္းကို ရန္ကုန္တုိင္းအစိုးရနဲ႔ JICA ဂ်ပန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ေရး ေအဂ်င္စီတို႔ ၂၀၁၂ မွာ သေဘာတူညီခ်က္ ရယူၾကပါတယ္။ ေနာက္အႏွစ္ (၂၀) ေက်ာ္ကာလမွာ ရန္ကုန္လူဦးေရ (၁၂) သန္းအထိ ရိွလာမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းၿပီး ၿမိဳ ႔နယ္ (၃၃) ခုကို စနစ္တက် စီမံခန္႔ခြဲျပဳျပင္မယ့္ မဟာစီမံကိန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ ႔ေတာ္စနစ္တက် ေရရွည္တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ IGC အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစင္တာနဲ႔ လန္ဒန္စီးပြားေရးတကၠသိုလ္ ၿမိဳ ႔ျပဌာနတို႔ ပူးေပါင္းၿပီး စာတမ္းတေစာင္င မၾကာမီက ထုတ္ေဝထားပါတယ္။ ရန္ကုန္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေပၚလစီခ်မွတ္ရာမွာ အေထာက္အကူျပဳဖို႔ ရည္ရြယ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ရန္ကုန္ရဲ ႔ ၿမိဳ ႔ျပဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအေျခအေနကို သရုပ္ေဖာ္ရာမွာ ဘန္ေကာက္ကို ႏိႈင္းယွဥ္ျပသရမယ့္ ၿမိဳ ႔ေတာ္အျဖစ္ သတ္မွတ္တဲ့အတြက္ စာတမ္းတခုလံုးမွာ ရန္ကုန္နဲ႔ ဘန္ေကာက္ကို မၾကာခဏ ႏိႈင္းယွဥ္ထားပါတယ္။
ရန္ကုန္က အခုရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးကို ဘန္ေကာက္က ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ဖူးတာမိုိ႔ ဘန္ေကာက္ရဲ ႔ အေတြ႔အႀကံဳဟာ ရန္ကုန္အတြက္ သင္ခန္းစာေကာင္း ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၿမိဳ ႔ႀကီးေတြမွာ သီးသန္႔အသြင္လကၡဏာ ရိွတာမို႔ အားလံုးသံုးႏိုင္မယ့္ ပံုစံဆိုတာ မရိွႏိုင္ပါဘူး။ ရန္ကုန္ရဲ ႔ လူဦးေရတိုးႏႈန္းဟာ ဘန္ေကာက္ထက္ ျမင့္မားပါတယ္။ ဘန္ေကာက္မွာ ၿမိဳ ႔စြန္ေဒသ လူဦးေရအမ်ားဆံုး တိုးပြားလာေပမယ့္ ရန္ကုန္မွာေတာ့ ၿမိဳ ႔လယ္မွာ လူဦးေရတိုးပြားေနပါတယ္။ ျပည္သူ႔ပို႔ေဆာင္ေရးမွာ ရင္းႏီွးျမဳပ္ႏံွမႈ အားနည္းေနတုန္း စီးပြားေရးတိုးတက္မႈေၾကာင့္ ကိုယ္ပိုင္ကားေတြ မ်ားလာတဲ့အတြက္ ဘန္ေကာက္ရဲ ႔ ယာဥ္ေၾကာပိတ္စို႔မႈဟာ ကမာၻမွာ အဆိုးဝါးဆံုး ျဖစ္လာပါတယ္။
ရန္ကုန္မွာလည္း ကားတင္သြင္းခြင့္ ေလ်ာ့ေပးမႈနဲ႔ ဝင္ေငြတုိးပြားမႈေၾကာင့္ ကိုယ္ပိုင္ကားေတြ မ်ားလာပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ျပည္သူ႔ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ မဖြံ႔ၿဖိဳးေသးတဲ့အတြက္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္စို႔မႈ ေတြ႔ရိွလာပါတယ္။ ရန္ကုန္ခရီးသြားဦးေရ (၈၅) ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ ဘတ္စ္ကားသံုးၿပီး၊ ကိုယ္ပိုင္ကားသံုးသူ (၁၀) ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ မီးရထားသံုးသူ (၅) ရာခိုင္ႏႈန္းရိွေၾကာင္း ၂၀၁၄ စည္ပင္စစ္တမ္းအရ သိရပါတယ္။ ၿမိဳ ႔ပတ္ရထားဟာ အသင့္အတင့္ေကာင္းမြန္ေပမယ့္ ဘတ္စ္ကားကသာ အစြန္းအဖ်ားေဒသေတြအထိ သြားႏိုင္တာမို႔ ၿမိဳ ႔ျပသယ္ယူပို႔ေဆာင္မႈ ေကာင္းမြန္ေရးနဲ႔ ၿမိဳ ႔ေတာ္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို ေပါင္းစပ္ဖုိ႔ လိုေနပါတယ္။ ဘက္စံုဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ မရိွခဲ့တဲ့ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ ႔ဟာ မၾကာေသးမီကမွ ၿမိဳ ႔ျပပို႔ေဆာင္ေရး အေျခခံအေဆာက္အအံုမွာ အႀကီးအက်ယ္ ရင္းႏီွးျမဳပ္ႏံွေနရပါတယ္။ ဒါဟာ ရန္ကုန္အတြက္ သင္ခန္းစာေကာင္းတခု ျဖစ္ပါတယ္။
ဘန္ေကာက္ဟာ ေျမေအာက္ရထားနဲ႔ အျမန္ရထားစနစ္မွာ အႀကီးအက်ယ္ ရင္းႏီွးျမဳပ္ႏံွၿပီး လမ္းပိတ္စို႔မႈျပႆနာကို ေျဖရွင္းႀကိဳးပမ္းေနပါတယ္။ အျမန္ရထားဟာ လူေနထူထပ္တဲ့ေဒသအခ်ဳိ ႔ကို မေရာက္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဘန္ေကာက္မွာ အဓိကရင္ဆိုင္ေနရတဲ့ ျပႆနာတခုက အရိုးစြဲေနတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ကားသံုးတဲ့ဓေလ့ ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။ ကိုယ္ပိုင္ကားသြားလာမႈကို စည္းကမ္းမသတ္မွတ္ႏိုင္ရင္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္စို႔မႈကို ေျဖရွင္းႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ ဘန္ေကာက္မွာလည္း မိုးတြင္းေရာက္ရင္ လမ္းေတြေရလွ်ံတဲ့ ျပႆနာ ရိွပါတယ္။ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ ႔ေတာ္ရဲ ႔ ေအာက္ခံေျမလႊာ တျဖည္းျဖည္း နိမ့္က်ေနတာဟာလည္း အဓိကျပႆနာတခု ျဖစ္ပါတယ္။
ျမင့္မားတဲ့ အေဆာက္အဦးအမ်ားအျပား တည္ေဆာက္ထားတာရယ္၊ စည္းကမ္းမရိွ ေျမေအာက္ကေရကို ထုတ္ယူသံုးစြဲတာရယ္ေၾကာင့္ ဘန္ေကာက္ရဲ ႔ ေအာက္ခံေျမလႊာဟာ ႏွစ္စဥ္တလက္မနီးပါး နိမ့္က်ေနတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းထားပါတယ္။ ဘန္ေကာက္ရဲ ႔ ဟိုခ်ီမင္းၿမိဳ ႔ေတြဟာ ေအာက္ခံေျမလႊာနိမ့္က်ေနတဲ့ ျပႆနာကို ႀကံဳေတြ႔ေနရတယ္လို႔ ကမာၻ႔ဘဏ္က သံုးသပ္ပါတယ္။ ေအာက္ခံေျမလႊာ နိမ့္က်ေနတဲ့ျပႆနာကို ႀကံဳေတြ႔ေနရတယ္လို႔ ကမာၻ႔ဘဏ္က သံုးသပ္ပါတယ္။ ေအာက္ခံေျမလႊာနိမ့္က်မႈဟာ ဘန္ေကာက္ရဲ ႔ ေသေရးရွင္ေရး ျပႆနာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ၿမိဳ ႔ရဲ ႔ေအာက္ခံေျမလႊာ အေျခအေနကို အေသအခ်ာ မေလ့လာဘဲ ျမင့္မားတဲ့တိုက္တန္းေတြ တည္ေဆာက္တာဟာ ေရရွည္မွာၿမိဳ ႔ကို ဖ်က္ဆီးရာေရာက္ေၾကာင္း ဘန္ေကာက္က သင္ခန္းစာေပးေနပါတယ္။