Thursday, January 10, 2019

ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ကြန္ဖက္ဒရိတ္ အဆင့္ ရလိုေၾကာင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ထြန္းျမတ္ႏိုင္ေျပာ

၁၀ ဇန္နဝါရီလ ၂၀၁၉

ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ကြန္ဖက္ဒရိတ္အဆင့္ ရရွိသည္အထိ ႀကိဳးစားသြားရန္ ႏိုင္ငံေရး ရည္မွန္းခ်က္ ထားထား သည္ဟု ရကၡိဳင့္တပ္မေတာ္ (AA)၊ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ထြန္းျမတ္ႏိုင္က ဧရာဝတီကို ေျပာသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏိုင္ က “က်ေနာ္တို႔က အေျခခံဥပေဒနဲ႔ အညီ ‘ဝ’လိုမ်ိဳး အာဏာခြဲေဝမႈ ျမင့္မားတဲ့ (Confederate) အေျခအေနကို ပိုသေဘာက်တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ရခိုင္ျပည္၊ ရခိုင္သမိုင္း၊ ရခိုင္လူမ်ိဳး ေမၽွာ္လင့္ခ်က္နဲ႔လည္း ပိုၿပီး ဆီေလ်ာ္တယ္ထင္တယ္”ဟု ေျပာသည္။

AA ၏ မဟာမိတ္ျဖစ္သည့္ “ဝ”ျပည္ေသြးစည္းညီၫြတ္ေရး တပ္မေတာ္ (UWSA) ကဲ့သို႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ ခြင့္မ်ိဳးကို လိုခ်င္ေၾကာင္း၊ ဖက္ဒရယ္ထက္ ‘ဝ’ကဲ့သို႔ ကြန္ဖက္ဒရိတ္က ပိုေကာင္းသည္ဟု ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏိုင္ က ဆိုသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏိုင္က “Confedarate ဆိုတာ ကိုယ္ပိုင္ဆုံးျဖတ္ခြင့္ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အတူတကြ ဘုံကာကြယ္ေရး စနစ္ေတြေတာ့ ရွိမွာေပါ့။ ဒီေခတ္မွာေတာ့ ေဈးကြက္စနစ္ေတြ ႏိုင္ငံျခားေရးေတြမွာ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္မယ္။ က်န္တဲ့ ကိုယ့္ရဲ႕ ကံတရားနဲ႔ ကိုယ္ စီမံပိုင္ခြင့္ဆိုတာကေတာ့ လူမ်ိဳးတိုင္းရဲ႕ ဆႏၵေမၽွာ္မွန္းခ်က္ေပါ့။ အဆင္ေျပေအာင္ က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးစားလို႔ ရပါတယ္”ဟုလည္း ေျပာသည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ မဟာဗ်ဴဟာက်သည့္ စီမံကိန္းမ်ား၊ စီးပြားေရးမ်ားရွိေသာ္လည္း ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားက ဆင္းရဲမြဲေတၿပီး အက်ိဳးစီးပြားကို ခံစားရျခင္း မရွိဟုလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏိုင္က ဆိုသည္။

AA သည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာ- အိႏၵိယ နယ္စပ္ရွိ ခ်င္းျပည္နယ္၊ ပလက္ဝၿမိဳ႕နယ္ တြင္ အေျခစိုက္ၿပီး ယခုအခါ ျမန္မာ- ဘဂၤလားေဒ့ရွ္နယ္စပ္ ရခိုင္ျပည္နယ္၊ ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ ေက်ာက္ေတာ္ၿမိဳ႕နယ္၊ ရေသ့ေတာင္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕နယ္တို႔တြင္ ဝင္ေရာက္လႈပ္ရွားေနၿပီ ျဖစ္သည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏိုင္က ၎တို႔ AA အေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံေရး ေဆြးေႏြးေရး ေကာ္မတီ (FPNCC) မွ ႏိုင္ငံေရးအရ ေဆြးေႏြးလိုခ်က္မ်ားအျဖစ္ ကိုင္စြဲထားသည့္ UWSA ၏ အေထြေထြမူဝါဒႏွင့္ အေသးစိတ္ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား (မူၾကမ္း)ကို ဆုပ္ကိုင္ထားသည္ဟု ေျပာသည္။

အဆိုပါ မူၾကမ္းတြင္ ေတာင္းဆိုခ်က္ ၁၅ ခ်က္ကို အေသးစိတ္ေတာင္းဆိုထားၿပီး ဖက္ဒရယ္ထက္ အဆင့္ျမင့္သည့္ ကြန္ဖက္ဒရိတ္ စနစ္မ်ားကို ေရးဆြဲထားသည္။

မူၾကမ္းတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းပုံဆိုင္ရာစနစ္၊ သမၼတအရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ျခင္း၊ လႊတ္ေတာ္ အမတ္ေနရာ ခြဲေဝမႈ၊ တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တိုင္းရင္းသားတပ္မေတာ္ ဆက္လက္ထားရွိေရး၊ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ပိုင္ခြင့္ႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ဥပေဒျပဳခြင့္၊ ျပည္နယ္မ်ား ကိုယ္ပိုင္မူဝါဒျဖင့္ သယံဇာတ တူးေဖာ္ခြင့္၊ အခြန္ႏွင့္ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ စနစ္မ်ားကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ခ်ဳပ္ကိုင္ခြင့္ မပါပဲ ကိုယ္ပိုင္ ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ကို အေသးစိတ္ ေရးဆြဲထားသည္။

အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမဆက္စပ္သည့္ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ား ကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရမွ စြက္ဖက္မႈ မပါပဲ ျပည္ပဆက္ဆံခြင့္ အာဏာေပးအပ္ရန္၊ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ေဒသအသီးသီးမွ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား၏ ဝင္ေရာက္ခြင့္၊ ေနထိုင္ခြင့္၊ ထြက္ခြာခြင့္ကို တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မွ စီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိရန္၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရမွ အာဏာလႊဲ၍ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္ကို အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံႏွင့္ အျပန္အလွန္ဗီဇာမဲ့ စာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္ေရးတို႔ အေသးစိတ္ ပါရွိသည္။

ထို႔ျပင္ နယ္စပ္ေရးရာလုံၿခဳံေရး၊ က်န္းမာေရး၊ တိုင္းရင္းသားတပ္မေတာ္ကိစၥ၊ လူမႈေရးရာ ကိစၥရပ္မ်ားတို႔ိကို လည္း ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား အေသးစိတ္ ေရးသားထားသည္။

FPNCC ပါ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ ၇ ဖြဲ႕သည္ ထိုမူၾကမ္းေပၚ ရပ္တည္ၿပီး အစိုးရႏွင့္ေဆြးေႏြးလိုသည္ ဟု ၂၀၁၇ ခုႏွစ္က တည္းက ေတာင္းဆိုထားသည္။ အစိုးရက တႏိုင္ငံလုံးပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္မႈ ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီမႈ စာခ်ဳပ္ (NCA) ေပၚတြင္သာ ပါဝင္ေဆြးေႏြးရန္ ေျပာဆိုထားသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ထြန္းျမတ္ႏိုင္က AA တပ္ဖြဲ႕ ျမန္မာ-အိႏၵိယ နယ္စပ္တြင္ လႈပ္ရွားေနျခင္းႏွင့္ ပတ္သတ္၍ အိႏၵိယဘက္မွ နားလည္မႈ ရရန္ ႀကိဳးစားေနမႈမ်ားလည္း ရွိသည္ဟု ေျပာသည္။

တိုင္းရင္းသားအေရး ေလ့လာသုံးသပ္သူ ဦးေမာင္ေမာင္စိုး က “တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႕ေတြက လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ကိုယ့္နယ္ေျမကိုယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတဲ့ ဝနဲ႔ မိုင္းလားဧရိယာေတြကို သေဘာက်တာ ေတာ့ အမွန္ပဲ။ အဲ့အေျခခံေပၚမွာမွ သူတို႔ ဧရိယာ သူတို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ရတယ္ ဆိုရင္သူတို႔ ဧရိယာကို တိုးတတ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္ၾကမယ္လို႔ ျမင္ေနၾကတယ္”ဟု ေျပာသည္။

တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႕မ်ား၏ ကြန္ဖက္ဒရိတ္ ရည္မွန္းခ်က္ကို တပ္မေတာ္က လက္မခံႏိုင္ပါက ေဆြးေႏြးေျဖရွင္း၍ ရမည္ မဟုတ္ပဲ တိုက္ပြဲႀကီးမ်ား ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ဦးေမာင္ေမာင္စိုး က ဆိုသည္။

“ဝ တို႔ မိုင္းလားတို႔က ရွိၿပီးသား ျပႆနာေတြ ျဖစ္တယ္။ အခု အသစ္ေနရာေတြမွာ အဲ့လိုျဖစ္လာတယ္ဆိုရင္ ေတာ့ စစ္ပြဲေတြ ႀကီးႀကီးမားမား ျပန္ႀကဳံရႏိုင္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒီအေပၚမွာ မွားတယ္ မွန္တယ္လို႔ မွတ္ခ်က္ မေပးခ်င္ပါဘူး။ ဖက္ဒရယ္ပုံစံနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔ ကြန္ဖက္ဒရိတ္ ပုံစံနဲ႔ပတ္သတ္လို႔ လူမ်ိဳးတိုင္းက မတူတဲ့ စဥ္းစားမႈေတြရွိပါတယ္” ဟုလည္း ဦးေမာင္ေမာင္စိုးက ေျပာသည္။

ရခိုင္အမ်ိဳးသားပါတီ (ANP) ဒုဥကၠဌ ေဒၚေအးႏုစိန္က AA ၏ ႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္ကို ေဝဖန္ရန္ မရွိေၾကာင္း၊ ၎တို႔ ANP ပါတီမွ ရခိုင္တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ လိုလားခ်က္၊ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို ျပဳစုထားသည့္ စာတမ္း တေစာင္ကို ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ -၂၁ရာစုပင္လုံ အစည္းအေဝးမ်ားတြင္ တင္ရာ ဖက္ဒရယ္ထက္ ေက်ာ္သည့္ ကြန္ဖက္ဒရိတ္အဆင့္ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ား ျဖစ္ေနသည္ဟု ေဝဖန္ခံရဖူးေၾကာင္း ေျပာသည္။

ေဒၚေအးႏုစိန္က “ကိုယ္တို႔ နယ္ေျမရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတတ္မႈကို အားေကာင္းေမာင္းသန္ လုပ္ႏိုင္မယ့္ အရင္းအျမစ္ ေတြ အမ်ားႀကီး ရွိရဲ႕သားနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ အစိုးရရဲ႕ စနစ္ေၾကာင့္ ရခိုင္ဟာ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္း ၁၄ ခုမွာ ေအာက္ဆုံးအဆင့္ျဖစ္ေနၿပီ” ဟု ဆိုသည္။

ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ပင္လယ္ထြက္ေပါက္၊ သဘာဝသယံဇာတ မ်ားႏွင့္ လူ႕အရင္းအျမစ္မ်ား ရွိေသာ္လည္း ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားက ဆင္းရဲမြဲေတၿပီး ေနရပ္စြန္႔ခြာကာ အလုပ္ရွာေနရၿပီး ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးပါ နိမ့္က် ေနသည္ဟု ေျပာသည္။

ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားက တန္းတူညီမၽွေရးႏွင့္ မိမိကံၾကမၼာကို မိမိဖန္တီးပိုင္ခြင့္မ်ားကို ရရန္ လိုအပ္သည္ဟုလည္း ေဒၚေအးႏုစိန္က ေျပာသည္။

AA သည္ ဧၿပီလ ၁၀ ရက္၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က ကခ်င္ျပည္နယ္၊ လိုင္ဇာၿမိဳ႕တြင္ ရခိုင္လူငယ္ ၂၆ ဦးျဖင့္စတင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး ယခုအခါခန္႔မွန္းအင္အား ၇၀၀၀ ခန္႔ရွိၿပီျဖစ္သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္မွစ၍ ျမန္မာ-အိႏၵိယ နယ္စပ္ ခ်င္းျပည္နယ္၊ ပလက္ဝၿမိဳ႕နယ္၊ ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နယ္စပ္၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ ဘူးသီးေတာင္၊ ေက်ာက္ေတာ္၊ ရေသ့ေတာင္ႏွင့္ ပုဏၰားကၽြန္းၿမိဳ႕နယ္တို႔တြင္ ဝင္ေရာက္ လႈပ္ရွားလာသျဖင့္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ စစ္ေရးတင္းမာမႈမ်ား ျဖစ္ပြားလ်က္ရွိသည္။

ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္က ဘူးသီးေတာင္ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ ရဲစခန္း ၄ ခုကို ဝင္ေရာက္ တိုက္ခိုက္ၿပီး လက္နက္ ၄၀ ေက်ာ္၊ က်ည္ဆံ ၁၆၀၀၀ ေက်ာ္တို႔ကို ယူသြားသည္။

တိုက္ခိုက္မႈတြင္ ရဲ ၁၃ ဦးေသဆုံးၿပီး ၉ ဦး ဒဏ္ရာရသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ႐ုံးက AA ကို အၾကမ္းဖက္ေသာင္းက်န္းသူအျဖစ္ သတ္မွတ္ကာ ရဟတ္ယာဥ္ႏွင့္ တပ္အင္အား မ်ား အသုံးျပဳ၍ ေခ်မႈန္းရန္ တပ္မေတာ္ႏွင့္ သေဘာတူထားသည္။
https://burma.irrawaddy.com/news/2019/01/10/179795.html?fbclid=IwAR14BRpwzOs3c9LDvnGypYlLSIuP0RLzdKkxMWsyHM4oYylx4hhVSdalD2s

FB ေပၚမွာဆဲဆိုေနတာလဲ လ်စ္လ်ဴ ႐ူၿပီးက်ေနာ္တို႕တိုင္းရင္းသား အားလံုး လက္တြဲပီးရခိုင္ျပည္နယ္ကိုကာကြယ္ၾကပါစို႔ခင္ဗ်ာ။

အပ်က္အပ်က္နဲ႔ ႏွာေခါင္းေသြးထြက္ဆိုသလိုေတာ့ ျဖစ္လာပါၿပီ။
က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ မိသားစုတိုင္းရင္းသား ရခိုင္ မ်ိဴ းႏြယ္စုမ်ားခင္ဗ်ား....။
**********************************************
AA ဆိုတာ ဒီမိုကေရစီေခတ္မွာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြ
သူေကာင္းျပဳ ခံရခ်ိန္က်မွခါေတာ္မီ ထေပၚတဲ့ လက္နက္ကိုင္ ေသာင္းက်န္းသူပါ။
.
ဒါေပမဲ့ သူတို႔ ကိုယ္သူတို႔ ရခိုင္ တပ္မေတာ္ Arakan Army AA ဆိုၿပီး
ရခိုင္လူမ်ိဴ းအားလံုးကိုဘဲ ကိုယ္စားျပဳသေယာင္ေယာင္ ဖြဲ႔စည္းၿပီး
ရခိုင္လူမ်ိး တို႔ရဲ႕လြတ္လပ္ေရး အတြက္တိုက္ပြဲဝင္မယ္ ဆိုပါတယ္ ။
.
က်ေနာ့္ အဖိုးဟာ ရခိုင္အစစ္ပါ ။
.
ရခိုင္ျပည္ ရခိုင္လူမ်ိဴ းေတြဟာ သမိုင္းအစဥ္အဆက္ လြတ္ေျမာက္ၿပီးသားပါ
ဘာကိုထပ္ၿပီးလြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ရအုန္းမွာလဲခင္ဗ်ာ ။
.
ညီအကိုေတာ္ ရခိုင္အမ်ိဴ းသားမ်ား ေသခ်ာစဥ္းစားၾကည့္ၾကပါ ။
.
က်ေနာ္တို႔ျမန္မာ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ရင္ထဲမွာ
ဒီေန႔အႀကီးက်ယ္ဆံုး အပူမီးဟာ ရခိုင္ျပည္နယ္ကို ဘဂၤလီေတြက်ဴ းေက်ာ္ၿပီး ရခိုင္ျပည္ဆံုးရံူးမဲ့အေရးပါဘဲ။
.
တစ္ျပည္လံုးက ဝိုင္းၿပီး
ရခိုင္ျပည္နယ္ မက်ဆံုးေရးအတြက္ကိုယ္တတ္ႏိုင္တဲ့ဘက္က
ၾကိဳးစားေနတဲ့အခ်ိန္မွာ AA ဟာ
ကိုယ့္ ရခုိင္လူမ်ိဴ းေတြ ဘက္က မကာကြယ္ဘဲနဲ႔
ရခိုင္အမ်ိဴ းသားမ်ား လံုျခံဳေရးအတြက္တာဝန္ယူထားတဲ့ ရဲစခန္း ေလးခုကို
ရက္ရက္စက္စက္ ဝင္ၿပီး အေသသတ္ျဖတ္တဲ့လုပ္ရပ္ကေတာ့
ကိုယ့္ရခိုင္လူမ်ိဴ းေတြအေပၚ မွာ အင္မတန္မွယုတ္မာတဲ့လုပ္ရပ္ပါဘဲခင္ဗ်ာ။
.
အဲဒီရဲစခန္းေတြဟာ ARSA ေတြ ရခိုင္ ေတြကို မသတ္ျဖတ္ႏိုင္ေအာင္လို႔
ကာကြယ္ေပးတဲ့တာဝန္ယူထားတဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြပါ။
ခ်င္းလူမ်ိဴ းေတြ ဗမာလူမ်ိဴ းေတြ က်ဆံုးရပါတယ္။
.
ရခိုင္လူမ်ိဴ းဟာ ကိုယ့္အမ်ိဴ းကို ခ်စ္တဲ့စိတ္ အင္မတန္ျပင္းထန္ပါတယ္။
ဒါဂုဏ္ယူစရာပါ။ ဘယ္ရခိုင္မွ ကုလားကို လက္မထပ္ပါဘူး။
.
အခု AA ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ႀကီးထြားလာတာ
အဲဒီမ်ိဴ းခ်စ္စိတ္အေျခခံ နဲ႔ ရခိုင္လူမ်ိဴ းတခ်ိဴ ႕ က
AA ရဲ႕ရခုိင္ျပည္နယ္လြတ္ေျမာက္ေရးစကားကိုနားေယာင္ၿပီး
လူအားေငြအားပံ႕ပိုးတာလို႔က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။
.
က်ေနာ္တို႔နဲ႔ မိတ္ေဆြ ရခိုင္လူမ်ိဴ းတို႔ဘယ္တုန္းကမ်ား ခိုက္ရန္ျဖစ္ဖူး ၾကပါသလဲခင္ဗ်ာ။
ႏွစ္ရာေထာင္ခ်ီတဲ့မဟာျမတ္မုနိ ကိစၥကေတာ့ က်ေနာ္တို႔လဲ ဘယ္တတ္ႏိုင္ပါ့မလဲခင္ဗ်ာ။
ရခိုင္မိတ္ေဆြတို႔ထက္ က်ေနာ္တို႔ု တိုင္းရင္းသားေတြ ဘယ္ေနရာမွာမ်ားပိုၿပီးအခြင့္အေရး ယူခဲ့ဖူးပါသလဲခင္ဗ်ာ။
ရခိုင္လူမ်ိဴ းဟာေတာ္ၿပီဆိုရင္ အစြမ္းကုန္ေတာ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ရခိုင္မွာမေနေတာ့ ပါဘူး။
သူတို႔အရည္အခ်င္းနဲ႔ တြက္ရင္ အရမ္းနိမ့္တဲ့ ေဒသျဖစ္ေတာ့
ျမန္မာျပည္ေတာင္မက ႏိုင္ငံျခားသြားေနၾကပါတယ္။
.
အဲလိုနဲ႔တျဖည္းျဖည္း လူေတာ္ရခိုင္ေတြ နည္းပါးလာၿပီး
ဘဂၤလီေတြရဲ႕က်ဴ းေက်ာ္ေစာ္ကားသတ္ျဖတ္မႉကို ခံေနၾက ရပါၿပီ။
.က်ေနာ္တို႔တိုင္းရင္းသား အားလံုးဟာ
တပ္မေတာ္ အပါအဝင္ ရခိုင္ျပည္နယ္
ရခိုင္လူမ်ိဴ းေတြအတြက္ အသက္နဲ႔ရင္းၿပီး
ကာကြယ္ဖို႔အဆင္သင့္႐ွိေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ AA က
ကိုယ့္တိုင္းရင္းသားမ်ားအေပၚ ယုတ္မာခ်က္ကေတာ့ အင္မတန္ရင္နာစရာျဖစ္ပါတယ္။
.
အကယ္၍သာ
AA ဟာ ARSAကို၊
ဘဂၤလီေသာင္းက်န္းသူေတြကို တိုက္ခိုက္ေပးခဲ့ရင္
ရခိုင္တစ္မ်ိဴ းသားလံုး AA ကိုေထာက္ခံပါ။ က်ေနာ္လဲေထာက္ခံပါ့မယ္။
.
က်ေနာ္ ဒီေနရာကေန ရခိုင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားကို အထူး တင္ျပခ်င္တာက
AA ရဲ႕ လုပ္ရပ္ကို ေသခ်ာ ၾကည့္ၿပီးမွ
မိမိတို႔ ရခိုင္ဘက္ကရပ္တည္သလား
ARSA ဘက္ကရပ္တည္သလားဆံုးျဖတ္ၾကပါ
.
ရခိုင္နဲ႔က်ေနာ္တို႔တိုင္းရင္းသားမ်ား
အၾကားမွာ ဘာအမုန္းအာဃာတမွမ႐ွိပါ။
.
AA ကို မေထာက္ခံေသာ ရခိုင္လူမ်ိဴ း
မ်ားစြာ႐ွိတယ္ဆိုတာလဲ သိပါတယ္။
လူေအာက္တန္းစားေတြ FB ေပၚမွာ
ဆဲဆိုေနတာလဲ လ်စ္လ်ဴ ႐ူၿပီး
က်ေနာ္တို႕တိုင္းရင္းသား အားလံုး လက္တြဲပီး
ရခိုင္ျပည္နယ္ကိုကာကြယ္ၾကပါစို႔ခင္ဗ်ာ။
.
Zay Soe

အေႂကြးစံခ်ိန္တိုင္း အဖြဲ႕ အေရးတႀကီး လိုေနၿပီ




ျမန္မာ့ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ ကိန္းဂဏန္းေတြဟာ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ ေရွ႕သို႔ခ်ီေနပါတယ္။ ဒီအရွိန္အဟုန္ဟာ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းေတြကို အေထာက္အကူျပဳဖို႔လိုသလို အလ်င္အျမန္ ႀကီးထြားလာႏိုင္တဲ့ အေႂကြးေတြကို ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ကိုင္တြယ္ႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးလွပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာအေတြ႕အႀကဳံေတြကို ၾကည့္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလို စီးပြားေရး တည္ေဆာက္မႈ ပုံစံရွိၿပီး တႏွစ္ အေႂကြးေဈးကြက္ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ႀကီးထြားေနတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ အေႂကြးဆိုးေတြကို ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ရာ အလြန္မွ ခက္ခဲပါတယ္။
သို႔ေသာ္လည္း ဂ်ီဒီပီ တိုင္းျပည္ထြက္ကုန္ ပမာဏနဲ႔ ယွဥ္ရင္ အေႂကြးေဈးကြက္က ေသးေနေသးတာေၾကာင့္ ကိုင္တြယ္လို႔ ေကာင္းေကာင္းရတဲ့အခ်ိန္မွာပဲ ရွိေနေသးပါတယ္။ ဒီလိုကိုင္တြယ္ဖို႔ ျမန္မာ့ အေႂကြး စံခ်ိန္ အကဲျဖတ္ အဖြဲ႕အစည္း (Myanmar Credit Rating Agency) က အေထာက္အကူ ျပဳႏိုင္ပါတယ္။
အလတ္စား အေသးစားလုပ္ငန္းေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ရွိၿပီး ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ အလုပ္လုပ္သူေတြကို အလုပ္ေပးထားပါတယ္။ အလတ္စား အေသးစားလုပ္ငန္းေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေငြစုသူေတြပါ။ သူတို႔အတြက္ အေႂကြးေဈးကြက္ အခြင့္အလမ္းကေတာ့ အရမ္းနည္းပါတယ္။
အဓိက အေၾကာင္းက အလတ္စား အေသးစားလုပ္ငန္းေတြအတြက္ ဘဏ္ေတြက အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ မလုပ္ၾကပါဘူး။ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ Credit rating လုပ္ဖို႔ဆိုရင္ ဘဏ္အတြက္ ကၽြမ္းက်င္သူ ပိုရွာရမယ္။ လူထပ္ခန္႔ရမယ္။ အလုပ္ပို႐ႈပ္မယ္။ ေခ်းရတဲ့ ေငြပမာဏက ေသးေသးေလး၊ ကုန္က်စရိတ္က ပိုမ်ားတယ္။ အေပါင္ပစၥည္းမပါဘဲ မွားၿပီး အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ လုပ္လိုက္ရင္ အေႂကြးက ႐ႈံးသြားႏိုင္ေခ်ရွိေသးတယ္ ဆိုတဲ့ေရွး႐ိုးအျမင္ကလည္း ရွိေသးတယ္။
ဒါဆိုရင္ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ Credit rating ကို အျပင္အဖြဲ႕အစည္းက လုပ္ေပးႏိုင္ရင္ ေကာင္းမလား။ ဘဏ္ေတြကေတာ့ ယုံၾကည္ဖို႔လိုတယ္။ တျခားႏိုင္ငံမွာေတာ့ ဒီလို အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈအဖြဲ႕ (Credit rating agency) ေတြ ရွိၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံျခား ကုမၸဏီႀကီးတခုက သူရဲ႕ပိုလ်ံရင္းႏွီးေငြ သို႔မဟုတ္ ပိုလ်ံအျမတ္ေငြကို သူ႕ႏိုင္ငံ ျပန္မပို႔ဘဲ ျပည္တြင္း အေႂကြးေဈးကြက္မွာ ျပန္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခ်င္လား၊ ဒါမွမဟုတ္ ျမန္မာကုမၺဏီေတြ အခ်င္းခ်င္း ၈ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ အျမတ္ပိုရတဲ့ အေႂကြးေဈးကြက္ (Corporate bond market) မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ခ်င္လား၊ ဒီလို ကုမၸဏီႀကီးမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ အခ်င္းခ်င္းေငြေခ်းၾကတဲ့ အေႂကြးေဈးကြက္ (Corporate bond market) ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မရွိေသးပါဘူး။ ဒီလိုေဈးကြက္ ေပၚထြက္ဖို႔ရာ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ကေတာ့ ကုမၸဏီေတြအေပၚ အေႂကြး စံသတ္မွတ္ခ်က္ စနစ္ပါ။
ႏိုင္ငံတကာမွာ ကုမၸဏီေတြက အေႂကြး စံသတ္မွတ္ေပးတဲ့အဖြဲ႕ေတြ (Credit rating agencies) ေတြရဲ႕အကူအညီနဲ႔ သူတို႔ကုမၸဏီေတြရဲ႕ အေႂကြးယူႏိုင္စြမ္းရည္ေတြကို သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕ေတြက ကုမၸဏီေတြကို A+ A A- B+ B B- C+ စသျဖင့္ အဆင့္ေတြ သတ္မွတ္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီအဆင့္ေပၚ မူတည္ၿပီး ေငြဘယ္ေလာက္ေခ်းႏိုင္မယ္၊ ဘယ္လို အတိုးႏႈန္း ေပးသင့္တယ္ဆိုတာ ဘဏ္ေတြက ကူညီတြက္ခ်က္ေပးၾကပါတယ္။
ကုမၸဏီမွမဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတြမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ အဆင့္ rating ရွိပါတယ္။ ေငြေခ်းမယ့္သူက ႏိုင္ငံရဲ႕ rating ကိုၾကည့္ၿပီး ဘယ္ေလာက္အတိုးႏႈန္းနဲ႔ေပးမယ္ကို ဆုံးျဖတ္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလို rating မရွိရင္ေတာ့ အဆိုးဆုံး rating ကိုပဲ ယူၿပီး အမ်ားဆုံး အတိုးႏႈန္းနဲ႔ ေငြေခ်းဖို႔ မ်ားပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြက ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံကို မလာမီ rating ကိုၾကည့္ၿပီး ႏိုင္ငံတြင္း စြန္႔စားရႏိုင္ေျခ country risk ကို ခန္႔မွန္းၾကပါတယ္။ rating မရွိရင္ေတာ့ အဆိုးဆုံးကို သတ္မွတ္ ခန္႔မွန္းၾကရပါတယ္။
ဘဏ္ေတြမွာ အေရးႀကဳံရင္ ခိုင္မာမႈရွိေစေရး သူတို႔ရဲ႕ မတည္ေငြေတြ လုံလုံေလာက္ေလာက္ရွိဖို႔ လိုပါတယ္။ ေငြမ်ားမ်ားေခ်းထားတဲ့ဘဏ္ေတြက မတည္ေငြ ပိုမ်ားမ်ားရွိဖို႔လိုတယ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္းဆိုႏိုင္ေပမယ့္ ေခ်းေငြေတြရဲ႕ အ႐ႈံးေပၚႏိုင္စြမ္းက ဘဏ္တခုႏွင့္ တခု မတူႏိုင္တဲ့အတြက္ မတည္ေငြထားရွိရမည့္ပမာဏဟာ စုစုေပါင္းေခ်းေငြပမာဏအျပင္ အ႐ႈံးေပၚႏိုင္စြမ္းေပၚပါ မူတည္သင့္ပါတယ္။ ဒါကို ႏိုင္ငံတကာမွာ က်င့္သုံးေနၿပီျဖစ္ၿပီး ကုမၸဏီေတြရဲ႕ အ႐ႈံးေပၚႏိုင္စြမ္းကို တြက္ေပးႏိုင္တဲ့ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ စနစ္ေတြ လိုေနပါတယ္။ Basel II ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံတကာဘဏ္မ်ား ခိုင္မာမႈ စမ္းစစ္ေရးစနစ္ေတြမွာ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈက ႏိုင္ငံတကာမွာ မျဖစ္မေန အသုံးျပဳရပါတယ္။
စေတာ့ေဈးကြက္တြင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုပ္ခ်င္သူေတြအတြက္လည္း ကိုယ္ဝယ္မယ့္ ကုမၸဏီရဲ႕ အေႂကြးစံခ်ိန္က ေလ့လာသုံးသပ္ရမယ့္ အေရးပါတဲ့ အခ်က္ပါ။ အေႂကြးစံခ်ိန္ မေကာင္းရင္ ေဒဝါလီခံရဖို႔ မ်ားႏိုင္ပါတယ္။ ေဒဝါလီခံရင္ စေတာ့ဝယ္သူေတြ ရင္းႏွီးေငြ ျပန္ရဖို႔ အလြန္နည္းပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ စေတာ့ေဈးကြက္မွာ ပါဝင္ေရာင္းခ်မယ့္ ကုမၸဏီေတြဟာ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္ဖို႔ စနစ္ေတြ လိုအပ္ပါတယ္။
အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈဆိုတာကေတာ့ ကုမၸဏီတခု၊ လုပ္ငန္းတခုရဲ႕ အေႂကြးဆုံးႏိုင္တဲ့ အေျခအေနကို သုံးသပ္ၿပီး အဆင့္ သတ္မွတ္ေပးတာပါ။ အေျခအေနကို သုံးသတ္တဲ့ေနရာမွာ ၁) ကုမၸဏီတည္ရွိရာ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အေျခအေန ၂) ေဈးကြက္နဲ႔ လုပ္ငန္းပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေန ၃) ကုမၸဏီရဲ႕ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း အေျခအေန ၄) ေငြေရးေၾကးေရး အေျခအေနေတြကို ေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး အဆင့္ေတြ သတ္မွတ္ေပးၾကပါတယ္။ ဒီလို သတ္မွတ္ေပးတဲ့ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ ကုမၸဏီႀကီး သုံးခုရွိပါတယ္။
၁) Standard & Poor’s ၂) Moody’s ၃) Fitch အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈအဖြဲ႕ႀကီး (Credit Rating Agency) ေတြက ကမၻာေပၚက ႏိုင္ငံေတြ၊ ဘဏ္ေတြ၊ ကုမၸဏီႀကီးေတြအတြက္ အေႂကြးစံခ်ိန္ သတ္မွတ္ေပးၾကပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ ၃ ခုရဲ႕ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈေတြကိုလည္း ယုံၾကည္ ကိုးစားၾကပါတယ္။
Standard & Poor’s ၊ Moody’s ၊ Fitch တို႔လို ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ အဖြဲ႕ႀကီးေတြမွာ အေႂကြးစံခ်ိန္ သတ္မွတ္ဖို႔ ကုန္က်ေငြ မ်ားစြာ ရွိမွာေၾကာင့္ ဖြင့္ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြမွာ ျပည္တြင္း အေႂကြးစံခ်ိန္ သတ္မွတ္မႈ အဖြဲ႕ (Credit Rating Agency) ေတြ ထားရွိၾကပါတယ္။ ျမန္မာ့ အေႂကြးစံခ်ိန္တိုင္း အဖြဲ႕ (Myanma Credit Rating Agency) ေပၚေပါက္လာတဲ့အခါ ေငြေခ်းသူႏွင့္ ေခ်းငွားသူေတြအၾကား ပိုမိုယုံၾကည္စြာနဲ႔ ေခ်းငွားႏိုင္ၾကမယ့္အျပင္ ျပည္တြင္း ဘဏ္စနစ္နဲ႔ ေခ်းေငြေဈးကြက္ကိုလည္း ပိုမို ခိုင္မာလာေစမွာပါ။
တိုင္းျပည္စီးပြားေရး ေခ်ာေမြ႕စြာ လည္ပတ္ႏိုင္ေရး အေထာက္အကူ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ႏိုင္ပါေၾကာင္း ခန္႔မွန္းရပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈအဖြဲ႕ အျမန္ဆုံးေပၚေပါက္သင့္ပါၿပီ။
(ေစာဘိုဘိုသည္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ဘဏ္လုပ္ငန္းဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သူတဦး ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ -၁၆ ခုႏွစ္ အေမရိကန္ ဘဏ္ Citibank ၏ ကိုယ္စားလွယ္အေနျဖင့္ Myanmar Soverign Credit Rating ျမန္မာ့ေငြေၾကး အာမခံအဆင့္ သတ္မွတ္ျခင္း လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။)
credit- Irrwaddy

AA ေၾကာင့္ ဒုကၡသည္ ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ မထိခိုက္ႏိုင္ဟု ဝန္ႀကီးေျပာ

ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္း ရကၡိဳင့္တပ္မေတာ္ (AA) ႏွင့္ လတ္တေလာျဖစ္ပြားေနေသာ တိုက္ပြဲမ်ားေၾကာင့္ ေနရပ္စြန္႔ခြာသူမ်ား ျပန္လည္ လက္ခံေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို ထိခိုက္မႈမရွိႏိုင္ေၾကာင္း အလုပ္သမား လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႕အင္အားဝန္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ဦးသိန္းေဆြက ေျပာသည္။

ေနျပည္ေတာ္ရွိ အလုပ္သမား၊ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႕အင္အားဝန္ႀကီးဌာန၌ ဇန္နဝါရီလ ၁၀ ရက္က ျပဳလုပ္ေသာ အခမ္းအနားတခုတြင္ မီဒီယာမ်ား၏ ေမးျမန္းမႈကို ေျဖၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ဦးသိန္းေဆြ က “ျပန္လည္လက္ခံေရး အတြက္ကို ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရအေနနဲ႔ အေလးနက္ထား ေဆာင္႐ြက္ ေနတယ္။ AA ဒီလိုေဆာင္႐ြက္တဲ့အတြက္ ျပန္လည္လက္ခံေရးကို ထိခိုက္မယ္လို႔ မယူဆပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း တာဝန္ရွိတဲ့ သူေတြအေနနဲ႔ တစ္ဖက္ႏိုင္ငံနဲ႔ ၫွိႏႈိင္းၿပီးေတာ့ အျမန္ဆုံး ျပန္လည္လက္ခံႏိုင္ဖို႔ကို စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္ေနပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။

လက္ရွိတြင္ ျပန္လည္လက္ခံေရး စခန္းမ်ားျဖစ္သည့္ ငါးခူရ ႏွင့္ ေတာင္ၿပိဳလက္ဝဲ စခန္းတို႔တြင္ အခ်ိန္မေ႐ြး ျပန္လည္ လက္ခံႏိုင္ေရး အတြက္ ဌာနေပါင္းစုံက ဝန္ထမ္းမ်ားက အသင့္အေနအထားျဖင့္ ေဆာင္႐ြက္ေနေၾကာင္း ၎က ဆိုသည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရအေနျဖင့္လည္း ျပန္လည္လက္ခံႏိုင္ေရး အတြက္ ျမန္မာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံၫွိႏႈိင္းျခင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ UNHCR၊ UNDP စသည့္ ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားျဖင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္သြားမည္ဟု ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး က ေျပာသည္။

ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သို႔ ေရာက္ရွိေနေသာ ေနရပ္စြန္႔ခြာသူမ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာအစိုးရထံ ၎တို႔အား တိုင္းရင္းသား အျဖစ္ လက္ခံေရး ကဲ့သို႔ေသာ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားရွိေန၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လာေရးမွာ အျခားအရာမ်ားထက္ ၎တို႔၏ သေဘာထားႏွင့္ အဓိက သက္ဆိုင္ေနသည္ဟု ရခိုင္အမ်ိဳးသားပါတီမွ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒၚခင္ေစာေဝက သုံးသပ္သည္။

မိမိဆႏၵျဖင့္ ေနရပ္ျပန္လာလိုသူမ်ား အေနျဖင့္မူ AA ႏွင့္ တပ္မေတာ္တိုက္ပြဲမ်ား သတင္းေၾကာင့္ ျပန္လာရန္ စိုးရိမ္မႈမ်ား ရွိေနႏိုင္ေၾကာင္းလည္း ၎က သုံးသပ္သည္။

ေဒၚခင္ေစာေဝ က “ဒီဘက္မွာ မၿငိမ္မသက္ ျဖစ္လာရင္ သူတို႔ သြားရင္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ အေတြးလည္း ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။ စိုးရိမ္မႈ ရွိမွာေပါ့။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ သူတို႔လည္း သတင္းေတြကို အၿမဲ မျပတ္ ေတြ႕ေနရမွာေပါ့။ တိမ္းေရွာင္ေနတဲ့ သူေတြေၾကာင့္ ငါတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘက္ကို ေရာက္ရင္ ေနာက္တခါ ထြက္ေျပးလာရရင္ ဆိုတဲ့ အသိေတြ၊ ခံစားခ်က္ေတြ နည္းနည္း ရွိၾကမွာေပါ့။ အဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သူတို႔ စိုးရိမ္စိတ္ေတြရွိမယ္လို႔ေတာ့ ထင္ပါတယ္”ဟု ေျပာသည္။

ေနရပ္စြန္႔ခြာသူမ်ား ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာ ျပန္လာႏိုင္ေရးအတြက္ အစိုးရလုပ္ေဆာင္ေနေသာ ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္သည္ လက္ရွိအေျခအေနအရ တိုးတက္သည့္ လကၡဏာမေတြ႕ရဘဲ ယခုကဲ့သို႔ နယ္ေျမမၿငိမ္မသက္ျဖစ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျပန္လာလိုသူမ်ား အေနျဖင့္ စိုးရိမ္မႈရွိႏိုင္ၿပီး လက္ခံေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို တနည္းတဖုံ ေႏွာင္းေႏွးေစႏိုင္သည္ဟု အစၥလာမ္ဘာသာဝင္တဦးျဖစ္သူ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေဟာင္း ဦးထြန္းၾကည္က သုံးသပ္သည္။

ဦးထြန္းၾကည္က “နဂိုတုန္းက ဒီလိုတိုက္ပြဲေတြ မရွိဘူးေလ။ မရွိတဲ့အခ်ိန္မွာေတာင္ ဒီလိုေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ ၾကာေနတယ္ဆိုရင္၊ အခု ပဋိပကၡ တိုက္ပြဲေတြ ရွိေနတယ္ဆိုရင္ ဒီလုပ္ငန္းစဥ္ေတြက ပိုၾကန္႔ၾကာႏိုင္တဲ့အျပင္ လာမယ့္သူေတြအတြက္ကလည္း ဒါေတြက အေႏွာင့္အသြားေတြလို႔ ျမင္သြားမယ္ဆိုရင္ ပိုအခက္ေတြ႕မယ္လို႔ သုံးသပ္ပါတယ္” ဟု ေျပာသည္။

လက္ရွိတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ျပန္လာလိုသူ ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္၏ အခ်က္အလက္မ်ားကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္မွ ျမန္မာအစိုးရထံ ေပးပို႔ထားသည့္အနက္ ျမန္မာဘက္မွ စိစစ္ခဲ့ၿပီး သတ္မွတ္အခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီသူ ဦးေရ ၁ ေထာင္ေက်ာ္၏ စာရင္းကို ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္သို႔ ျပန္လည္ေပးပို႔ထားၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

ၿပီးခဲသည့္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္အတြင္း ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ နယ္ျခားေစာင့္ရဲကင္းစခန္းမ်ားကို အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္ ခံရသည့္ ျဖစ္စဥ္ေၾကာင့္ တပ္မေတာ္က နယ္ေျမရွင္းလင္းေရး လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္႐ြက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ရခိုင္ျပည္နယ္ရွိ ဘဂၤလီဦးေရ သိန္းႏွင့္ခ်ီကာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္သို႔ ေျပာင္းေ႐ြ႕သြားခဲ့သည္။

ယင္းအတြက္ ဒုကၡသည္မ်ားျပန္လည္ လက္ခံေရးအတြက္ ျမန္မာႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အၾကား ၁၉၉၃ သေဘာတူညီ ခ်က္ျဖင့္ ျပန္လည္လက္ခံေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ရန္ ေဆာင္႐ြက္ေနျခင္းျဖစ္သည္။

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Topics: AA, ဝန္ႀကီး ဦးသိန္းေဆြ