ျမန္မာ့ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ ကိန္းဂဏန္းေတြဟာ အရွိန္အဟုန္နဲ႔ ေရွ႕သို႔ခ်ီေနပါတယ္။ ဒီအရွိန္အဟုန္ဟာ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းေတြကို အေထာက္အကူျပဳဖို႔လိုသလို အလ်င္အျမန္ ႀကီးထြားလာႏိုင္တဲ့ အေႂကြးေတြကို ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ကိုင္တြယ္ႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးလွပါတယ္။
ႏိုင္ငံတကာအေတြ႕အႀကဳံေတြကို ၾကည့္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံလို စီးပြားေရး တည္ေဆာက္မႈ ပုံစံရွိၿပီး တႏွစ္ အေႂကြးေဈးကြက္ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ႀကီးထြားေနတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာ အေႂကြးဆိုးေတြကို ကာကြယ္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ရာ အလြန္မွ ခက္ခဲပါတယ္။
သို႔ေသာ္လည္း ဂ်ီဒီပီ တိုင္းျပည္ထြက္ကုန္ ပမာဏနဲ႔ ယွဥ္ရင္ အေႂကြးေဈးကြက္က ေသးေနေသးတာေၾကာင့္ ကိုင္တြယ္လို႔ ေကာင္းေကာင္းရတဲ့အခ်ိန္မွာပဲ ရွိေနေသးပါတယ္။ ဒီလိုကိုင္တြယ္ဖို႔ ျမန္မာ့ အေႂကြး စံခ်ိန္ အကဲျဖတ္ အဖြဲ႕အစည္း (Myanmar Credit Rating Agency) က အေထာက္အကူ ျပဳႏိုင္ပါတယ္။
အလတ္စား အေသးစားလုပ္ငန္းေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ လုပ္ငန္းေတြရဲ႕ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ရွိၿပီး ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေလာက္ အလုပ္လုပ္သူေတြကို အလုပ္ေပးထားပါတယ္။ အလတ္စား အေသးစားလုပ္ငန္းေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေငြစုသူေတြပါ။ သူတို႔အတြက္ အေႂကြးေဈးကြက္ အခြင့္အလမ္းကေတာ့ အရမ္းနည္းပါတယ္။
အဓိက အေၾကာင္းက အလတ္စား အေသးစားလုပ္ငန္းေတြအတြက္ ဘဏ္ေတြက အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ မလုပ္ၾကပါဘူး။ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ Credit rating လုပ္ဖို႔ဆိုရင္ ဘဏ္အတြက္ ကၽြမ္းက်င္သူ ပိုရွာရမယ္။ လူထပ္ခန္႔ရမယ္။ အလုပ္ပို႐ႈပ္မယ္။ ေခ်းရတဲ့ ေငြပမာဏက ေသးေသးေလး၊ ကုန္က်စရိတ္က ပိုမ်ားတယ္။ အေပါင္ပစၥည္းမပါဘဲ မွားၿပီး အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ လုပ္လိုက္ရင္ အေႂကြးက ႐ႈံးသြားႏိုင္ေခ်ရွိေသးတယ္ ဆိုတဲ့ေရွး႐ိုးအျမင္ကလည္း ရွိေသးတယ္။
ဒါဆိုရင္ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ Credit rating ကို အျပင္အဖြဲ႕အစည္းက လုပ္ေပးႏိုင္ရင္ ေကာင္းမလား။ ဘဏ္ေတြကေတာ့ ယုံၾကည္ဖို႔လိုတယ္။ တျခားႏိုင္ငံမွာေတာ့ ဒီလို အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈအဖြဲ႕ (Credit rating agency) ေတြ ရွိၾကပါတယ္။
ႏိုင္ငံျခား ကုမၸဏီႀကီးတခုက သူရဲ႕ပိုလ်ံရင္းႏွီးေငြ သို႔မဟုတ္ ပိုလ်ံအျမတ္ေငြကို သူ႕ႏိုင္ငံ ျပန္မပို႔ဘဲ ျပည္တြင္း အေႂကြးေဈးကြက္မွာ ျပန္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခ်င္လား၊ ဒါမွမဟုတ္ ျမန္မာကုမၺဏီေတြ အခ်င္းခ်င္း ၈ ရာခိုင္ႏႈန္းထက္ အျမတ္ပိုရတဲ့ အေႂကြးေဈးကြက္ (Corporate bond market) မွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈလုပ္ခ်င္လား၊ ဒီလို ကုမၸဏီႀကီးမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကားမွာ အခ်င္းခ်င္းေငြေခ်းၾကတဲ့ အေႂကြးေဈးကြက္ (Corporate bond market) ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မရွိေသးပါဘူး။ ဒီလိုေဈးကြက္ ေပၚထြက္ဖို႔ရာ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ကေတာ့ ကုမၸဏီေတြအေပၚ အေႂကြး စံသတ္မွတ္ခ်က္ စနစ္ပါ။
ႏိုင္ငံတကာမွာ ကုမၸဏီေတြက အေႂကြး စံသတ္မွတ္ေပးတဲ့အဖြဲ႕ေတြ (Credit rating agencies) ေတြရဲ႕အကူအညီနဲ႔ သူတို႔ကုမၸဏီေတြရဲ႕ အေႂကြးယူႏိုင္စြမ္းရည္ေတြကို သတ္မွတ္ၾကပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႕ေတြက ကုမၸဏီေတြကို A+ A A- B+ B B- C+ စသျဖင့္ အဆင့္ေတြ သတ္မွတ္ေပးလိုက္တယ္။ အဲဒီအဆင့္ေပၚ မူတည္ၿပီး ေငြဘယ္ေလာက္ေခ်းႏိုင္မယ္၊ ဘယ္လို အတိုးႏႈန္း ေပးသင့္တယ္ဆိုတာ ဘဏ္ေတြက ကူညီတြက္ခ်က္ေပးၾကပါတယ္။
ကုမၸဏီမွမဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတြမွာလည္း ဒီလိုပါပဲ။ ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ အဆင့္ rating ရွိပါတယ္။ ေငြေခ်းမယ့္သူက ႏိုင္ငံရဲ႕ rating ကိုၾကည့္ၿပီး ဘယ္ေလာက္အတိုးႏႈန္းနဲ႔ေပးမယ္ကို ဆုံးျဖတ္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလို rating မရွိရင္ေတာ့ အဆိုးဆုံး rating ကိုပဲ ယူၿပီး အမ်ားဆုံး အတိုးႏႈန္းနဲ႔ ေငြေခ်းဖို႔ မ်ားပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြက ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံကို မလာမီ rating ကိုၾကည့္ၿပီး ႏိုင္ငံတြင္း စြန္႔စားရႏိုင္ေျခ country risk ကို ခန္႔မွန္းၾကပါတယ္။ rating မရွိရင္ေတာ့ အဆိုးဆုံးကို သတ္မွတ္ ခန္႔မွန္းၾကရပါတယ္။
ဘဏ္ေတြမွာ အေရးႀကဳံရင္ ခိုင္မာမႈရွိေစေရး သူတို႔ရဲ႕ မတည္ေငြေတြ လုံလုံေလာက္ေလာက္ရွိဖို႔ လိုပါတယ္။ ေငြမ်ားမ်ားေခ်းထားတဲ့ဘဏ္ေတြက မတည္ေငြ ပိုမ်ားမ်ားရွိဖို႔လိုတယ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္းဆိုႏိုင္ေပမယ့္ ေခ်းေငြေတြရဲ႕ အ႐ႈံးေပၚႏိုင္စြမ္းက ဘဏ္တခုႏွင့္ တခု မတူႏိုင္တဲ့အတြက္ မတည္ေငြထားရွိရမည့္ပမာဏဟာ စုစုေပါင္းေခ်းေငြပမာဏအျပင္ အ႐ႈံးေပၚႏိုင္စြမ္းေပၚပါ မူတည္သင့္ပါတယ္။ ဒါကို ႏိုင္ငံတကာမွာ က်င့္သုံးေနၿပီျဖစ္ၿပီး ကုမၸဏီေတြရဲ႕ အ႐ႈံးေပၚႏိုင္စြမ္းကို တြက္ေပးႏိုင္တဲ့ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈ စနစ္ေတြ လိုေနပါတယ္။ Basel II ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံတကာဘဏ္မ်ား ခိုင္မာမႈ စမ္းစစ္ေရးစနစ္ေတြမွာ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈက ႏိုင္ငံတကာမွာ မျဖစ္မေန အသုံးျပဳရပါတယ္။
စေတာ့ေဈးကြက္တြင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ လုပ္ခ်င္သူေတြအတြက္လည္း ကိုယ္ဝယ္မယ့္ ကုမၸဏီရဲ႕ အေႂကြးစံခ်ိန္က ေလ့လာသုံးသပ္ရမယ့္ အေရးပါတဲ့ အခ်က္ပါ။ အေႂကြးစံခ်ိန္ မေကာင္းရင္ ေဒဝါလီခံရဖို႔ မ်ားႏိုင္ပါတယ္။ ေဒဝါလီခံရင္ စေတာ့ဝယ္သူေတြ ရင္းႏွီးေငြ ျပန္ရဖို႔ အလြန္နည္းပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ စေတာ့ေဈးကြက္မွာ ပါဝင္ေရာင္းခ်မယ့္ ကုမၸဏီေတြဟာ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္ဖို႔ စနစ္ေတြ လိုအပ္ပါတယ္။
အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈဆိုတာကေတာ့ ကုမၸဏီတခု၊ လုပ္ငန္းတခုရဲ႕ အေႂကြးဆုံးႏိုင္တဲ့ အေျခအေနကို သုံးသပ္ၿပီး အဆင့္ သတ္မွတ္ေပးတာပါ။ အေျခအေနကို သုံးသတ္တဲ့ေနရာမွာ ၁) ကုမၸဏီတည္ရွိရာ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ အေျခအေန ၂) ေဈးကြက္နဲ႔ လုပ္ငန္းပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေန ၃) ကုမၸဏီရဲ႕ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း အေျခအေန ၄) ေငြေရးေၾကးေရး အေျခအေနေတြကို ေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး အဆင့္ေတြ သတ္မွတ္ေပးၾကပါတယ္။ ဒီလို သတ္မွတ္ေပးတဲ့ ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ ကုမၸဏီႀကီး သုံးခုရွိပါတယ္။
၁) Standard & Poor’s ၂) Moody’s ၃) Fitch အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈအဖြဲ႕ႀကီး (Credit Rating Agency) ေတြက ကမၻာေပၚက ႏိုင္ငံေတြ၊ ဘဏ္ေတြ၊ ကုမၸဏီႀကီးေတြအတြက္ အေႂကြးစံခ်ိန္ သတ္မွတ္ေပးၾကပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ ၃ ခုရဲ႕ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈေတြကိုလည္း ယုံၾကည္ ကိုးစားၾကပါတယ္။
Standard & Poor’s ၊ Moody’s ၊ Fitch တို႔လို ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ အဖြဲ႕ႀကီးေတြမွာ အေႂကြးစံခ်ိန္ သတ္မွတ္ဖို႔ ကုန္က်ေငြ မ်ားစြာ ရွိမွာေၾကာင့္ ဖြင့္ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြမွာ ျပည္တြင္း အေႂကြးစံခ်ိန္ သတ္မွတ္မႈ အဖြဲ႕ (Credit Rating Agency) ေတြ ထားရွိၾကပါတယ္။ ျမန္မာ့ အေႂကြးစံခ်ိန္တိုင္း အဖြဲ႕ (Myanma Credit Rating Agency) ေပၚေပါက္လာတဲ့အခါ ေငြေခ်းသူႏွင့္ ေခ်းငွားသူေတြအၾကား ပိုမိုယုံၾကည္စြာနဲ႔ ေခ်းငွားႏိုင္ၾကမယ့္အျပင္ ျပည္တြင္း ဘဏ္စနစ္နဲ႔ ေခ်းေငြေဈးကြက္ကိုလည္း ပိုမို ခိုင္မာလာေစမွာပါ။
တိုင္းျပည္စီးပြားေရး ေခ်ာေမြ႕စြာ လည္ပတ္ႏိုင္ေရး အေထာက္အကူ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ႏိုင္ပါေၾကာင္း ခန္႔မွန္းရပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အေႂကြးစံခ်ိန္သတ္မွတ္မႈအဖြဲ႕ အျမန္ဆုံးေပၚေပါက္သင့္ပါၿပီ။
(ေစာဘိုဘိုသည္ ရန္ကုန္အေျခစိုက္ ဘဏ္လုပ္ငန္းဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သူတဦး ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ -၁၆ ခုႏွစ္ အေမရိကန္ ဘဏ္ Citibank ၏ ကိုယ္စားလွယ္အေနျဖင့္ Myanmar Soverign Credit Rating ျမန္မာ့ေငြေၾကး အာမခံအဆင့္ သတ္မွတ္ျခင္း လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။)
credit- Irrwaddy
credit- Irrwaddy
No comments:
Post a Comment