Sunday, January 6, 2019

ေခတ္ ၅ ေခတ္၊ လွိုင္း ၃ လွိုင္း နဲ႕ ျမန္မာ


နည္းပညာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနဲ႕ စီးပြားေရး စနစ္သစ္ကို ႀကိဳတင္ ေဟာကိန္းထုတ္ခဲ့သူ အယ္လ္ဗင္ ေတာ္ဖလာ / Reuters
သမိုင္းကို သင္ၾကားကတည္းက သမိုင္းျဖစ္ေပၚမႈ ေခတ္ေတြကို ပိုင္းျခားတဲ့အခါ ေခတ္ ၅ ေခတ္အျဖစ္ နားလည္ သေဘာ ေပါက္ခဲ့ၾကတယ္။
ျမန္မာ့ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ စတင္ဖြဲ႕စည္းၿပီး လမ္းစဥ္ပါတီရဲ႕ ဆိုရွယ္လစ္ သေဘာတရားေတြ လူထု ကို ဝါဒျဖန႔္တဲ့ အခါမွာလည္း ေခတ္ ၅ ေခတ္ကို အေျခခံၿပီး ျဖန႔္ပါတယ္။
သမိုင္းျဖစ္ေပၚမႈ အေထာက္အထားေတြအရ လူ႕သမိုင္းေခတ္ကို ေရွးဦးဘုံေျမေခတ္၊ ေက်းပိုင္ကြၽန္ပိုင္ ေခတ္၊ ေျမရွင္ ပေဒသရာဇ္ ေခတ္၊ အရင္းရွင္ေခတ္နဲ႕ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ ဆိုၿပီးခြဲျခားတယ္။
ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒ ေပၚေပါက္လာၿပီး ဆိုရွယ္လစ္ဝါဒီေတြ အထူးသျဖင့္ မာ့က္စ္ဝါဒကို လက္ခံတဲ့ သူေတြကေတာ့ ဆိုရွယ္ လစ္ ေခတ္ ၿပီးတဲ့အခါ ေလာကမွာ အစိုးရမရွိ၊ ပုဂၢလိကပိုင္ဆိုင္မႈ မရွိတဲ့ေခတ္၊ ဘုံေခတ္ ေနာက္ဆုံး ကြန္ျမဴနစ္ေခတ္ အထိ သတ္မွတ္တာကို က်ေနာ္တို႔ ေလ့လာခဲ့ရ ပါတယ္။
ေခတ္ႀကီး ၅ ေခတ္ သတ္မွတ္တဲ့ အခါမွာ သမိုင္းမေပၚခင္ေခတ္ ျဖစ္တဲ့ ေရွးဦးဘုံေျမေခတ္ကို ေက်ာက္ေခတ္လို႔ သတ္ မွတ္ၾကတယ္။ လူေတြဟာ လက္နက္ ကိရိယာအျဖစ္ ေက်ာက္တုံးေက်ာက္ခဲေတြကို အသုံးျပဳၿပီး မီးရဖို႔၊ အမဲလိုက္ဖို႔ အသုံးျပဳရတာေတြဟာ ေက်ာက္ပစၥည္းေတြပဲ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေက်ာက္ေခတ္လို႔ ေခၚတယ္။ အဲ့ဒီေခတ္မွာလည္း အုပ္ ခ်ဳပ္သူ မရွိ၊ ပိုင္ဆိုင္တာ မရွိ၊ ရတာေလးကို ခြဲေဝစားေသာက္ၾကတာေၾကာင့္ သမိုင္းဦးဘုံေျမေခတ္လို႔ ေခၚတာပါ။
ေနာက္ ေၾကးဝါကို သုံးလာၾကတယ္။ အဲ့ဒီမွာ မီးနဲ႕ခ်က္ျပဳတ္ စားေသာက္ တတ္လာၾကသလို ေၾကး လက္နက္ ေတြ လည္း ေပၚလာတယ္။ အဲ့ဒီေခတ္မွာ အမဲလိုင္ရင္ အမဲပိုရတဲ့သူ၊ လက္နက္ ပိုေကာင္းတဲ့သူ၊ အမဲလိုက္လို႔ တိရစာၦန္ အေရ မ်ားမ်ားပိုင္ဆိုင္တဲ့သူ ဆိုၿပီး လူတန္းစား ကြဲလာေတာ့တာပဲ။ ပိုၿပီး လက္နက္ေကာင္း၊ သန္မာတဲ့သူက သခင္ ျဖစ္လာ သလို ပိုင္ဆိုင္မႈလည္း မ်ားလာတယ္။ အဲ့ဒါကို ေက်းပိုင္ကြၽန္ပိုင္ ေခတ္လို႔ ေခၚတယ္။
အဲ့ဒီေနာက္ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ ေခတ္၊ ေနာက္ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးႀကီး ေပၚလာၿပီး အရင္းရွင္ေခတ္ ျဖစ္လာတယ္။ ပါရီ ဘုံေတာ္လွန္ေရးလို အေရးအခင္းႀကီးေတြနဲ႕ အတူ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ ေျပာင္းလဲလာတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေခတ္ႀကီး ၅ ေခတ္ကို အေျခခံၿပီး သမိုင္းကို သတ္မွတ္တာက ေယဘုယ်သေဘာ ေဆာင္ေနပါတယ္။ ဒီ ေခတ္ ႀကီး ၅ ေခတ္ကိုလည္း ပစ္ပယ္လို႔ မရနိုင္ပါဘူး။
ဒါေပမယ့္၂၀ ရာစု အကုန္ပိုင္းေလာက္မွာ အနာဂတ္ဝါဒီ Futurist လို႔ ေျပာတဲ့ စီးပြားေရး ပညာရွင္လို႔လည္း ေခၚၾကတဲ့ အယ္လ္ဗင္ ေတာ္ဖလာ က ယခုေခတ္ႀကီးက ပညာေခတ္ႀကီး ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး ေခတ္ကို လွိုင္းႀကီး ၃ လွိုင္း သတ္မွတ္ လိုက္တာဟာ ကမာၻမွာ ေရပန္းစားၿပီး ပညာရွင္ေတြကလည္း ႀကိဳဆိုခဲ့ၾကပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၄ ႏွစ္က Business Time မဂၢဇင္းမွာပါတဲ့ ေတာ္ဖလာရဲ႕ လွိုင္း ၃ လွိုင္း အေၾကာင္းကို က်ေနာ္ ေရးသားခဲ့ဖူး တာ အမွတ္ရလို႔ ယခု အေျခအေနနဲ႕လည္း ကိုက္ညီတဲ့အတြက္ ျပန္ေျပာျပခ်င္ ပါတယ္။
“ျမစ္တစင္းရဲ႕ အေၾကပိုင္းမွာ႐ြာေလး တ႐ြာ ရွိတယ္ဆိုပါေတာ့။ ဒီ႐ြာမွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့ ႐ြာသူ႐ြာသားအားလုံးဟာ အစစ အရာရာ ျမစ္ကိုပဲ အားထားေနၾကရ ရွာတယ္။ ေသာက္ဖို႔ သုံးဖို႔ ျမစ္ကေရပဲ အားျပဳရသလို၊ ဟင္းမယ္ အတြက္ လည္း ျမစ္ထဲက ငါးကိုဖမ္းယူ စားေသာက္ရတယ္။ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရး အတြက္ကိုလည္း ျမစ္ထဲကေရကို တူးေျမာင္း နဲ႕ ေဖာက္သြယ္ၿပီး ထြန္ယက္ရပါတယ္။
တေန႕ေတာ့ စဥ္းစားေတြးေခၚတတ္ၿပီး စိတ္ကူးစိတ္သန္း ေကာင္းတဲ့ လူတေယာက္က ျမစ္ညာပိုင္း ကီလိုမီတာ ၅၀၀ အကြာေလာက္မွာ ဆည္တခု တည္ေဆာက္လိုက္ပါတယ္။ ႐ြာသားေတြကေတာ့ အထိတ္တလန႔္ ျဖစ္သြားၾကတယ္။ သူတို႔ဘဝေတြေတာ့ ပ်က္ၿပီ။ တ႐ြာလုံး မွီခိုအားထားေနရတဲ့ ျမစ္ႀကီးကေတာ့ သူတို႔ရွိရာ အေၾကပိုင္းကို စီးခ်င္ သလို စီးလာလို႔ မရနိုင္ေတာ့ဘူး။
ဒီလို ဆည္ေဆာက္ လိုက္တာနဲ႕ ျမစ္က ဘာျဖစ္သြားမွာလဲ။ ႐ြာသားေတြအဖို႔ ျပတ္ျပတ္သားသား ေ႐ြးခ်ယ္ၾကရေတာ့ မယ္။ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့ ျမစ္ႀကီးရဲ႕ အေနအထားအရ သူတို႔ရဲ႕ေနထိုင္မႈဘဝကို လိုက္ေလ်ာညီေအာင္ ျပဳျပင္မလား။ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔ဘဝေတြကို ပ်က္စီးေစမလား။ ႐ြာသားေတြအေနနဲ႕ ဆည္ေဆာက္ထားတဲ့ ေတာင္ၾကား ခ်ိဳင့္ဝွမ္းဆီကို ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ေနထိုင္မလား။ ဒါမွမဟုတ္ မူလေနထိုင္ရာ ေဒသမွာပဲ ေခါင္းမာမာနဲ႕ ဒုကၡခံေနထိုင္ၾကမလား။ ႐ြာသားေတြ အဖို႔ အေလးအနက္ စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ဖို႔ လိုအပ္ေနပါၿပီ။
ဒီအျဖစ္ကို ပုံျပင္ေလးတပုဒ္လို႔ ေျပာနိုင္ပါ့မလား။ ျမစ္ေဘးက ႐ြာကေလးဟာ အမွန္တကယ္အင္အားရွိတဲ့ ဥပမာ တခု အျဖစ္ အနာဂတ္ဝါဒီ အယ္လ္ဗင္ ေတာ္ဖလာက ေျပာၾကားခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေတာ္ဖလာဟာ မၾကာေသးခင္က သူ႕ရဲ႕ “စီးပြားေရးစနစ္သစ္” အေၾကာင္းကို ေတာင္ကိုရီးယား နိုင္ငံ ဆိုးလ္ၿမိဳ႕မွာ ေျပာၾကား ခဲ့တာပါ။ သူေျပာတဲ့ “စီးပြားေရးစနစ္သစ္” ဟာ ဆည္နဲ႕တူတယ္။ “ယေန႕ေခတ္ ပညာေရးဟာ ျမစ္နဲ႕ တူပါ တယ္။သူတို႔ (႐ြာသားေတြ) အားလုံး မေျပာင္းလဲၾကဘူးဆိုရင္ သူတို႔မိသားစုေတြလည္း ဘဝပ်က္ကုန္ၾကလိမ့္မယ္”လို႔ မစၥတာ ေတာ္ဖလာက ေျပာသြားပါတယ္။
ဆိုးလ္ၿမိဳ႕ေတာ္မွာ က်င္းပတဲ့ စီးပြားေရး ဆိုင္ရာ ညီလာခံ တခုမွာ မစၥတာ ေတာ္ဖလာ တက္ေရာက္ မိန႔္ခြန္း ေျပာၾကား ခဲ့တယ္။ သူ႕ကို ေတာင္ကိုရီးယား အစိုးရအဖြဲ႕ရဲ႕ သမၼတႀကီး ကင္ေဒးဂ်ဳံက သီးသန႔္ ဖိတ္ၾကားၿပီး မိန႔္ခြန္း ေျပာၾကား ေစတာ ပါ။ ကင္ေဒးဂ်ဳံ ကိုယ္တိုင္က ေတာ္ဖလာရဲ႕ “စီးပြားေရး စနစ္သစ္” မူကို ေလးေလးနက္နက္ ယုံၾကည္သူတဦး ျဖစ္ပါတယ္။
ေတာ္ဖလာ ေတြ႕ရွိတာကေတာ့ အသိႂကြယ္ဝမႈပါပဲ။ အသိတရားကို ထိန္းခ်ဳပ္နိုင္တာနဲ႕ ျမစ္ကို ထိန္းသိမ္းနိုင္တာပါ။ ပညာေရးကို လိုက္စားေစျခင္း သို႔မဟုတ္ လူသားအရင္းအႏွီးကို ပိုမိုက်ယ္ျပန႔္ေစျခင္း စတာေတြက ထိပ္ဆုံး ေရာက္ လာ ပါတယ္။ မစၥတာ ေတာ္ဖလာက စီးပြားေရး စနစ္သစ္ကို လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၃၀ ေက်ာ္ေလာက္ကတည္းက တင္ျပခဲ့ တာပါ။
ေတာ္ဖလာက ကြန္ပ်ဴတာေတြနဲ႕ အင္တာနက္ေတြ တိုးတက္လာမႈဟာ ေပါက္ကြဲမႈကို ျဖစ္လာေစမယ္။ ေနာင္ျဖစ္လာ မယ့္ “တတိယလွိုင္း” ေတာင္မွ လုပ္ငန္းရဲ႕သဘာဝက ေျပာင္းလဲပစ္လိုက္ဦးမွာပဲ လို႔ ေတာ္ဖလာက ႀကိဳတြက္ထား တယ္။ အဲ့ဒီတုန္းက သူ႕အယူအဆေတြကို သေရာ္ၾကတယ္။ သူ႕ကိုလည္း ေလွာင္ၾကပါတယ္။ အခုေတာ့ သူကျပန္ၿပီး ရယ္ေမာေန ပါၿပီ။
“လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၃၀ တုန္းက နယူးေယာက္တိုင္း သတင္းစာမွာ တတိယလွိုင္းကို က်ေနာ္တို႔ ေရးၾကေတာ့ က်ေနာ္ တို႔ ကို ဝိုင္းရယ္ၾကတယ္။ အခုေတာ့ အိမ္မွာပဲ အလုပ္လုပ္တဲ့လူေတြ မ်ားသထက္ မ်ားလာေနပါၿပီ”လို႔ ပရိသတ္ကို သူက ေျပာျပတယ္။ အေမရိကန္နိုင္ငံမွာပဲ အနည္းဆုံး လူသန္း၂၀ ေလာက္ဟာ သူေျပာသလို ျဖစ္ေနၾကပါၿပီ။
သူေရးခဲ့တဲ့ Third Wave “တတိယလွိုင္း” လို အျခား စာအုပ္ေတြျဖစ္တဲ့ Future Shock “အနာဂတ္ ထိတ္လန႔္မႈ”၊ Power Shift “အာဏာ အေျပာင္းအလဲ” စတဲ့ စာအုပ္ေတြအျပင္ သိပ္မၾကာေသးခင္ကပဲ ထုတ္ေဝလိုက္တဲ့ “ယဥ္ေက်းမႈ သစ္ကို ဖန္တီးျခင္း” Creating New Civilisation ဆိုတဲ့ စာအုပ္ကိုလည္း သမၼတေတြ၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ေတြက ဖတ္ရႈေလ့လာ ၿပီးၾကပါၿပီ။
အေမရိကန္ စီလီကြန္ ေတာင္ၾကား Silicon Valley မေပၚခင္ ကတည္းက အီလက္ထ႐ြန္နစ္ ကြန္ရက္စနစ္ အေၾကာင္း သူေရးသား ခဲ့ပါတယ္။
ေတာ္ဖလာ ေရးခဲ့တဲ့ “ပထမလွိုင္း” က လယ္သမား စီးပြားေရးေခတ္ အေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ လုပ္အားဆိုတာ ေျခကုန္ လက္ပန္း က်ေနၿပီ။ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈလည္း က်ဆင္းေနၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးက တန္ဖိုးရွိလာပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ ေတြရဲ႕ အိပ္မက္ကေတာ့ Modern ပညာေရး တည္ေဆာက္ဖို႔ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ “ေခတ္မီတယ္”ဆိုတာက “ေရွ႕တန္းေရာက္” တာကို ဆိုလိုတာ မဟုတ္ဘူး။ “စက္မႈစနစ္ တည္ေဆာက္ဖို႔” ကို ဆိုလိုတာပါ။
ဒုတိယလွိုင္း ဆိုတာက စက္မႈေတာ္လွန္ေရးကို ေျပာတာပါ။ လယ္သမား အေျခခံတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈဟာ ၿမိဳ႕ျပအျဖစ္ ေျပာင္းလဲ သြားၿပီ။ စက္မႈစနစ္ လူေနမႈဘ၀ ျဖစ္သြားၿပီ။ အဲ့ဒီလွိုင္းက ပညာေရး စနစ္ရဲ႕ သဘာဝတခုလုံးကို ေျပာင္းလဲ ပစ္လိုက္ပါတယ္။ ဒုတိယလွိုင္း ေအာက္မွာရွိတဲ့ နိုင္ငံေတြမွာ အရာရာဟာ လူအင္အားကို အေျချပဳတယ္။ စီးပြားေရး စနစ္ကလည္း လူအင္အားကို အေျချပဳၿပီး အမ်ားအျပား ထုတ္လုပ္မႈပါပဲ။ ပညာေရး စနစ္ကလည္း မ်ားျပားတဲ့ ေက်ာင္း သားေတြ ေမြးထုတ္ဖို႔ျဖစ္တယ္။
“ကေလးေတြဟာ ေခါင္းေလာင္းသံၾကားတာနဲ႕ တန္းစီခ်ီတက္ သြားၾကမယ္။ ေက်ာင္းခန္းမထဲဝင္ဖို႔ တန္းစီေနၾကသလို ပါပဲ။ တိက်မွန္ကန္ျခင္းဟာ အလြန္အေရးႀကီး လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘာအလုပ္မ်ိဳးက ႀကီးပြားတိုးတက္ ေစမွာလဲ လို႔ ေမးစရာျဖစ္လာတယ္”လို႔ မစၥတာ ေတာ္ဖလာက ေျပာပါတယ္။
အယ္လ္ဗင္ ေတာ္ဖလာ ရဲ႕ ၁၉၈၀ ဝန္းက်င္က ထုတ္တဲ့ တတိယလွိုင္း Third Wave စာအုပ္
ဒုတိယလွိုင္းရဲ႕ပညာေရး စနစ္ကလည္း လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာနဲ႕ အမိန႔္နာခံျခင္းကိုပဲ ဦးတည္ သင္ၾကားေပးတဲ့ ပညာေရး ျဖစ္ေနတယ္။
“စက္႐ုံထဲမွာလိုပဲ၊ က်ေနာ့္ သူ႒ေးက ေမးခြန္းေတြအမ်ားႀကီး ေမးတာတို႔၊ စဥ္းစား ေတြးေခၚတာတို႔ကို မလိုလား သလို ပါပဲ။ ေက်ာင္းမွာလည္း ကေလးေတြကို ေမးခြန္းေတြ အမ်ားႀကီးမေမးေစဘဲ စာေတြအမ်ားႀကီး က်က္ခိုင္းထားတယ္” လို႔ သူက ဆက္ေျပာတယ္။
စီးပြား ေရးစနစ္သစ္မွာ အရာရာကို ေျပာင္းလဲပစ္ရမယ္။ ေခါင္းကစၿပီး ေျပာင္းရမယ္။ မစၥတာ ေတာ္ဖလာက ၂၁ ရာစု အတြက္ ပညာေရး ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲမႈ လုပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္ထားၾကရမယ္လို႔ တိုက္တြန္း သြားပါတယ္။
တတိယလွိုင္းျဖစ္တဲ့ စီးပြားေရးစနစ္သစ္ ေအာက္မွာ စီးပြားေရး သီအိုရီေတြ (စီးပြားေရး သေဘာတရားေတြ) ဟာ ေခတ္ မမီ ေတာ့ဘူး။ ေက်ာင္းသုံးစာအုပ္ေတြ ျဖစ္ေနတဲ့ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ပုံေသနည္းေတြ၊ သေဘာတရားေတြဟာ ကုန္ ထုတ္ လုပ္မႈအတြက္ အဓိကမက်ေတာ့ဘူး။ အသိပညာကို အထူး အားျပဳေစမယ့္ စီးပြားေရး အေျခခံ အယူအဆေတြ မဟုတ္နိုင္ ေတာ့ဘူး။ အသိပညာနဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈကို ျပန္လည္ သတ္မွတ္ၾကရလိမ့္မယ္။ အဲ့ဒီ စီးပြားေရး စနစ္ သစ္ကို က်င့္သုံး ၾကရ လိမ့္မယ္။ အဲ့ဒီ စီးပြားေရး စနစ္သစ္မွာ သိသာထင္ရွားတဲ့ လကၡဏာခ်က္ အနည္းဆုံး ၁၀ ခ်က္ ရွိပါတယ္။
အဲဒါေတြကေတာ့ –
(၁) ကာယ လုပ္သားေတြက ဉာဏ လုပ္သားေတြအျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားမယ္။
(၂) အလုပ္ဟာ ေနရာတိုင္းမွာ လုပ္လို႔ရတယ္။ ဘယ္မွာလုပ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ အကန႔္အသတ္ မရွိရဘူး။ ေနရာ ေဒသ မေ႐ြး အလုပ္ရွိေနတယ္။ စက္႐ုံရဲ႕ အျပင္မွာ လုပ္ငန္းရွိတယ္။ အိမ္ထဲမွာ၊ ဟိုတယ္ထဲမွာ၊ တကၠစီ ကားေပၚမွာ အလုပ္ လုပ္လို႔ ရပါတယ္။
(၃) အလုပ္သမားေတြဟာ အခိုင္းခံ ေနာက္လိုက္ေတြ အျဖစ္ကေန ေတြးေခၚစဥ္းစားနိုင္တဲ့ အသစ္ ေျပာင္းလဲသူေတြ ျဖစ္သြားမယ္။
(၄) အလုပ္သမားေတြဟာ လုပ္ခယူၿပီး ရွင္သန္ေနၾကရတဲ့ သူေတြအျဖစ္က ရပ္ဆိုင္းသြားၿပီး သူတို႔ဟာ လုပ္ငန္းကို စီမံ ဖန္တီးသူေတြ၊ လြတ္လပ္တဲ့လုပ္ငန္းရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ေတြျဖစ္သြားၿပီး သူတို႔ရဲ႕ အလုပ္ကို ေရာင္းစား ေနနိုင္ ပါတယ္။
(၅) အလုပ္သမားေတြဟာ အလုပ္ကရတဲ့ ဝင္ေငြတခုတည္း အေပၚမွာပဲ အားထားမေနရေတာ့ဘူး။ အျခား လုပ္ငန္း အသီး သီးကေန ဝင္ေငြအမ်ားႀကီး ရနိုင္တယ္။ ရင္းႏွီးျမႇုပ္ႏွံထားတဲ့ လုပ္ငန္းကလည္း ဝင္ေငြ ရနိုင္တယ္။ တျခား အလုပ္ေတြကလည္း ရနိုင္ပါတယ္။
(၆) အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္ေတြရဲ႕ သဘာဝကလည္း ေျပာင္းလဲသြားပါတယ္။ စီးပြားေရးစနစ္ ေဟာင္းမွာ တုန္း က အလုပ္သမားေတြဟာ ဘဝရပ္တည္ဖို႔အတြက္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္တခုပဲ လုပ္ကိုင္နိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ စီးပြားေရးစနစ္သစ္ ေအာက္မွာေတာ့ အလုပ္သမားေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အလုပ္ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ က်ပန္းအလုပ္ကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ တခုၿပီးတခု ေျပာင္းလဲလုပ္ကိုင္ နိုင္တယ္။ ႀကိဳက္ရာအလုပ္ကို လုပ္နိုင္တယ္။ တခု၊ ႏွစ္ခု၊ သုံးခု စတဲ့ အလုပ္ေတြကို လုပ္နိုင္ရင္ လုပ္နိုင္သေလာက္ လုပ္ကိုင္နိုင္ပါတယ္။
(၇) အဖြဲ႕အစည္းေတြ၊ ကုမၸဏီေတြ၊ အလုပ္႒ာနေတြမွာ အလုပ္သမားေတြ၊ အမႈထမ္းေတြကို အၿမဲတမ္း ခန႔္ထားျခင္း၊ သတ္သတ္ မွတ္မွတ္ တာဝန္ေပးျခင္းေတြ မရွိေတာ့ဘူး။ ပုံေသအလုပ္႒ာနေတြ၊ လုပ္ငန္းေတြလည္း မရွိေတာ့ဘူး။ အၿမဲ မျပတ္ ေျပာင္းလဲေနမယ္။ လိုအပ္မႈအရသာ အလုပ္သမားတို႔၊ အလုပ္တို႔ ဆိုတာ ရွိလာမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေန႕စဥ္ မျပတ္ ဆိုသလို ေတာင္းဆိုခ်က္အတိုင္း အဆက္အသြယ္အသစ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာလိမ့္မယ္။ ဖြဲ႕စည္းမႈ အားလုံးဟာ အၿမဲ မျပတ္ ေျပာင္းလဲေနၾကပါတယ္။
(၈) ထုတ္လုပ္မႈေတြကလည္း လွ်ပ္စီးလက္သလို အလြန္ျမန္တဲ့အရွိန္နဲ႕ ေျပာင္းလဲေနတယ္။ ထုတ္လုပ္ မႈတခုက ထုတ္လုပ္ လို႔ မၿပီးေသးခင္မွာ အျခားတခုက ထုတ္လုပ္ၿပီး ေနရာဝင္ယူသြားၿပီ။ ကြဲျပားတဲ့ ကြၽမ္းက်င္မႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေတာင္းဆိုမႈ အမ်ားအျပား ေပၚေပါက္လာတယ္။
(၉) ကြန္ပ်ဴတာေတြ၊ အင္တာနက္ေတြရဲ႕ ေဈးကြက္ေတြလိုပဲ တျခားေဈးကြက္ေတြဟာလည္း ဝယ္သူ ေလ်ာ့တာတို႔၊ ဒါမွမဟုတ္ လူတိုးႀကိတ္မေနဘဲ က်ဲတာတို႔ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္။
(၁၀) သင္ၾကားေလ့လာမႈရဲ႕ သေဘာသဘာဝလည္း ေျပာင္းလဲသြားလိမ့္မယ္။ သင္ၾကားေလ့လာမႈကို ရပ္တန႔္ပစ္လို႔ မရနိုင္ဘူး။ အၿမဲ ေလ့လာသင္ယူေနရမယ္။ မေလ့လာဘူးလား။ ေနာက္က် က်န္ရစ္လိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျပန္လည္ ေလ့လာမယ္ စတဲ့ ေလ့လာမႈကို အမ်ိဳးမ်ိဳးျပဳလုပ္ေနၾကမွာပဲ။
“၂၁ရာစုမွာ စာမတတ္ေျမာက္မႈ ဆိုတာဟာ စာမေရးနိုင္ဘူး။ စာမဖတ္နိုင္ဘူး ဆိုတာနဲ႕ သတ္မွတ္လို႔ မရေတာ့ဘူူး။ စာ မတတ္ေျမာက္မႈဆိုတာဟာ ေလ့လာသင္ယူမႈနဲ႕ပဲ ဆိုင္တယ္။ ေယာက်္ားေလး သို႔မဟုတ္ မိန္းကေလး တေယာက္ဟာ မေလ့လာနိုင္ဘူးလား၊ မေလ့လာဘူးလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ျပန္လည္ေလ့လာမႈ လုပ္နိုင္သလား ဆိုတာနဲ႕ပဲ သတ္မွတ္ရ ေတာ့ မယ္”လို႔ ေတာ္ဖလာက ေျပာသြားပါတယ္။
သမၼတ ကင္က အာရွပစိဖိတ္ ေဒသမွာ တတိယလွိုင္းရဲ႕ရိုက္ခတ္မႈ အႏၲရာယ္ကို ႀကိဳျမင္ပါတယ္။ အျငင္းပြားစရာေတြ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္။ ၂၁ရာစုရဲ႕ ဂဏန္းကြက္ ကြာဟမႈ တိုးျမင့္လာမွာကိုလည္း တြက္ဆထားပါတယ္။ သန္မာတဲ့ စီးပြား ေရး ေတြဟာ အသိပညာလွိုင္းကို စီးၿပီး ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ အေနအထားမွာ တည္ရွိၾကလိမ့္မယ္။ သတင္းျပန္ၾကားေရး၊ ဆက္သြယ္ေရး အတတ္ပညာနဲ႕ ကာကြယ္ေရး စတဲ့ အဓိက လုပ္ငန္းေတြဟာ ေရွ႕တန္းကို ေရာက္လာမွာပဲ။ အားနည္း တဲ့ စီးပြားေရးေတြကေတာ့ အလြန္ကို ကံဆိုး ရွာပါလိမ့္မယ္။ ဂဏန္းကြက္ ကြာဟမႈကေတာ့ က်ယ္ျပန႔္လာ႐ုံမကဘူး ေနာက္ဆုံးမွာ လွ်ပ္တျပက္ စီးပြားေရးပုံစံကို ေျပာင္းလဲသြားနိုင္တယ္။
ကိုရီးယားေတြဟာ သူတို႔အစီအစဥ္နဲ႕ သူတို႔ “စက္မႈပညာေရး” စနစ္ကို တည္ေဆာက္ေနပါတယ္။ ေနာက္ႏွစ္ကုန္ ေလာက္ ဆိုရင္ အိမ္ရွင္မ တသန္းေလာက္ ကို ကြန္ပ်ဴတာနဲ႕ အင္တာနက္ တတ္ေျမာက္သြားေအာင္ ေလ့က်င့္ သင္ၾကား ေပးဖို႔ ရည္မွန္းထားပါတယ္။ ေခတ္မီနည္း ပညာေတြနဲ႕ ပညာေရးစနစ္သစ္ကို တည္ေဆာက္ဖို႔ ကိုရီးယား ေတြ က ရည္မွန္းထားပါတယ္။
ဂ်ပန္နဲ႕ စကၤာပူရဲ႕ ေရွ႕ကိုေရာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ေနတယ္လို႔ စကၤာပူက ဝါရင့္အရာရွိတဦးက ေျပာျပတယ္။ ဒီလို အားထုတ္မႈေတြဟာ ကိုရီးယားေတြတင္ မဟုတ္ဘူး၊ စကၤာပူေတြလည္း ႀကိဳးပမ္းေနၾကတာပဲ။ အသိပညာ အေျခ ခံ တဲ့ စီးပြားေရးစနစ္ Knowledged Based Economy (kbe) တည္ေဆာက္ ေနၾကတယ္။
မေလးရွားကလည္း သူတို႔စီမံကိန္းနဲ႕ သူတို႔ ‘K.Economy’ ဆိုတဲ့ အသိပညာဦးစားေပး စီးပြားေရးစနစ္ကို လုပ္ေဆာင္ ေနတယ္။ ဘ႐ူနိုင္းမွာလည္း အင္တာနက္ေရာဂါ ရေနၾကတယ္။
ကမာၻ႔ဘဏ္ ဥကၠ႒ ဂ်ိမ္းဝုလ္ဖင္ဆန္ ကလည္း ကမာၻ႔စီးပြားေရးမွာ အသိပညာ စီးပြားေရးဟာ အဓိက လကၡဏာ ေဆာင္ တဲ့ ေနရာကို ေရာက္လာလိမ့္မယ္။ အနာဂတ္ ကမာၻ႔ဘ႑ာေရးဟာ အသိပညာအေျခခံတဲ့ စီးပြားေရးစနစ္ကို တစထက္တစ မုခ် ေရာက္လာမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။
“ဘ႑ာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ိဳး လုပ္ရမယ္လို႔ က်ေနာ္ ေျပာေလ့ရွိပါတယ္။ ယခု ေခတ္မီေရး ဆိုတာကို က်ေနာ္ ပိုၿပီး ခံစား လာရတယ္။ ပညာေရးနဲ႕ (အင္တာနက္ အေျခခံ) နည္းပညာမ်ိဳးကို တည္ေဆာက္ရမယ္လို႔ က်ေနာ္ ေျပာခ်င္ တယ္”လို႔ ကမာၻ႔ဘဏ္ ဥကၠ႒က ေျပာၾကားသြားပါတယ္။
အခုဆိုရင္ ေတာ္ဖလာ ေျပာခဲ့တာနဲ႕ ၁၄ ႏွစ္၊ ၁၅ ႏွစ္ ၾကာျမင့္ခဲ့ပါၿပီ။ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ နိုင္ငံ အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ပညာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို ထူေထာင္ၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ရာမွာလည္း ပညာနဲ႕ယွဥ္ၿပီး လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ နည္းပညာကို အသုံးခ်ၿပီး စက္မႈနိုင္ငံေတြ အျဖစ္ ထူေထာင္ခဲ့ၾကတာေၾကာင့္ အာရွနိုင္ငံေတြ ဆိုရင္လည္း အာရွက်ားေတြအျဖစ္ ကမာၻနဲ႕ ရင္ေပါင္ တန္းနိုင္လာခဲ့တယ္။
စကၤာပူဟာ အေစာကတည္းက ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ နိုင္ငံအျဖစ္ စာရင္းဝင္လာခဲ့တယ္။ စစ္ပြဲႀကီးမွာ လူေပါင္း သန္းနဲ႕ခ်ီၿပီး ေသဆုံး၊ ဖြတ္ဖြတ္ညက္ညက္ ေၾကခဲ့ရတဲ့ ဗီယက္နမ္ေတာင္ အာရွမွာ ထိပ္ဆုံးတန္း ဝင္လာခဲ့တယ္။ ထိုင္းနိုင္ငံ ဆိုရင္ လည္း စီးပြားေရးအရ ဦးေဆာင္နိုင္တဲ့ နိုင္ငံတနိုင္ငံထဲ ေရာက္လာပါတယ္။
ေတာ္ဖလာ ရဲ႕ Future Shock စာအုပ္
အဲ့ဒီတုန္းက အထူးစီးပြားေရးဇုန္ေတြ တည္ေထာင္ကာ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္လာ တဲ့ တ႐ုတ္နိုင္ငံဆိုရင္ ဂ်ပန္ကိုေတာင္ ေက်ာ္တက္သြားပါၿပီ။
ဒီလို လုပ္နိုင္ၾကတာဟာ အမွန္တကယ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔ စိတ္ဓတ္ခိုင္မာဖို႔ပါပဲ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ရာမွာ နိုင္ငံ ကို အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့သူေတြက နိုင္ငံဖြံၿဖိဳး တိုးတက္ဖို႔၊ ျပည္သူေတြ အမွန္တကယ္ အက်ိဳးရွိဖို႔နဲ႕ အေျပာင္းအလဲကို တကယ္ လုပ္ခ်င္တဲ့ ေစတနာရွိဖို႔ပဲလိုတယ္။ သူတို႔ဟာ ဘယ္သူ႕မ်က္ႏွာကိုမွ မၾကည့္ၾကပါဘူး။ ေက်းဇူးရွင္ေတြ၊ အရင္ ေခါင္း ေဆာင္ ေတြ ဆိုတာကိုလည္း မေထာက္ၾကပါဘူး။ တကယ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခ်င္စိတ္ ရွိသူကို အာဏာေပးၾကတယ္။ တာဝန္ ေျပာင္းေပးၾကတယ္။
တ႐ုတ္ျပည္မွာ ေမာ္စီတုန္းေခတ္က ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ဖယ္ရွားၿပီး တိန႔္ေရွာင္ဖိန္ ေခတ္မွာေတာင္ အရည္အခ်င္း ရွိတဲ့ ပညာတတ္ေတြ၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခ်င္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြကိုသာ ေနရာေပးၿပီး ထိထိ ေရာက္ေရာက္ ျပဳလုပ္ခဲ့ၾက တာေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ဖြံၿဖိဳး တိုးတက္လာတာပဲ။
ျမန္မာနိုင္ငံမွာေရာ ဒီလိုလုပ္နိုင္ပါ့မလား။ အစိုးရသစ္ တက္လာတဲ့ ပထမ ၅ ႏွစ္ အတြင္း လုပ္နိုင္သေလာက္ လုပ္ခဲ့ၾက ပါတယ္။ လုပ္သင့္တာေတြကို မလုပ္ၾကဘူး။ တရားေရး မ႑ိဳင္ကလည္း မတည္ၿငိမ္ပါဘူး။ ျဗဴရိုကေရစီ ယႏၲရားနဲ႕ ျပည္သူ လူထုကို ႏွိပ္ကြပ္ေနဆဲ၊ ျပည္သူလူထု အက်ိဳးစီးပြားကို လ်စ္လ်ဴရႈေနဆဲ ပါပဲ။
အစိုးရအဖြဲ႕သစ္ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းမွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလိုစိတ္ ရွိသူေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားႀကီးေတာ့ မဟုတ္ ပါဘူး။ တက္ညီလက္ညီ မရွိတာေၾကာင့္ ထိေရာက္စြာ မေျပာင္းလဲနိုင္ပါဘူး။ စစ္တပ္ရဲ႕ စြက္ဖက္မႈကလည္း ရွိေနဆဲပါပဲ။
ပညာေရးစနစ္ဆိုရင္ ဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲ တင္ျပၿပီးသည့္တိုင္ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႕ ဆရာေတြလက္ခံတဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္ မလာ ဘူး။ ယခု အယ္လ္ဗင္ ေတာ္ဖလာ တင္ျပတဲ့ ပညာေရးစနစ္မ်ိဳးနဲ႕ ျမန္မာနိုင္ငံမွာ လက္ေတြ႕က်င့္သုံးေနတဲ့ ဥပေဒဟာ ျပဒါးတလမ္း၊ သံတလမ္း ျဖစ္ေနပါတယ္။
ေစတနာမပါတဲ့ အတြက္ လက္ေတြ႕ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ မေအာင္ျမင္သလို ေစတနာပါေပမယ့္ ေခတ္နဲ႕ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြ မရွိ၊ လက္ေတြ႕ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ စနစ္မက်တာေၾကာင့္ မေအာင္ျမင္တာေတြနဲ႕ ႀကဳံေနရတယ္။ ပညာေရး စနစ္ ဟာ ယခုထက္တိုင္ အလြတ္က်က္မွတ္ေနရတဲ့ ၾကက္တူေ႐ြး ပညာေရးစနစ္သာ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ ဟာ ထူးထူးျခားျခား ေျပာင္းလဲသြားဖို႔ အလားအလာ ေမွးမွိန္ေနဆဲပဲ။
ပညာေရးစနစ္ကို ထူေထာင္မယ့္ တာဝန္ယူသူေတြဟာ အရင္က အေတြးအေခၚနဲ႕ အရင္က လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ အတိုင္း လုပ္ေဆာင္ေနမယ္ဆိုရင္ ဘယ္ေတာ့မွ အသစ္ကိုေရာက္မွာ မဟုတ္ဘူး။ နိုင္ငံျခားက ပညာရွင္ေတြ၊ လူငယ္ ပညာရွင္ေတြ ယခုေခတ္ ဖိုရမ္ေတြ လုပ္ေနၾကတာ မနည္းပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ ပညာေရးဥပေဒ ထြက္လာေတာ့ ယခင္ကနဲ႕ ဘာမွမထူးသလို အစိုးရက ခြင့္ျပဳတဲ့ ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ ကလည္း အေျပာင္းအလဲ ႀကီးႀကီးမားမား ျဖစ္ေလာက္ေအာင္ အင္အား မေတာင့္ေသးဘူး။
အေရးႀကီးတာက ျပည္တြင္းစစ္ကို ရပ္စဲၿပီး ကာကြယ္ေရး ဘတ္ဂ်က္ကို ေလွ်ာ့ခ် ပညာေရး ဘတ္ဂ်က္ကို တိုးေပးၿပီး ေခတ္မီတဲ့ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္မွသာ ကမာၻနဲ႕ ရင္ေပါင္ တန္းနိုင္ ပါလိမ့္မယ္။ ။
စာေရးသူ ထက္ျမက္ သည္ ရန္ကုန္ အေျခစိုက္ စာေရးဆရာ တဦး ျဖစ္ၿပီး လက္ရွိ ျပည္တြင္းတြင္ ထုတ္ေဝေနသည့္ စာနယ္ဇင္း မီဒီယာမ်ား တြင္ နိုင္ငံေရး စာေပမ်ားကိုလည္း ေရးသားေနေသာ စာေရးဆရာ တဦးျဖစ္ပါသည္။
ထက္ျမက္Contributor
Irrawaddy
=======
🇲🇲MSK

No comments:

Post a Comment